Toeristische positionering van Bergen, Egmond en Schoorl

Slechts 7% van de Belgen viert zijn vakantie in onze regio

Het nieuwe seizoen ziet er overigens goed uit, zo is de verwachting. Ondanks de inflatie, verwachte chaos op vliegvelden en de onzekerheid door de oorlog in Oekraïne verwacht de regio een toename van het aantal bezoekers. Vorig jaar klopten 237.000 toeristen aan bij de Alkmaar Store (VVV Waagplein) en dat was een aanzienlijke stijging na twee coronajaren. Sterker nog, het aantal ging weer richting het topjaar van 2019, toen 300.000 bezoekers informatie opvroegen.

Klik hier voor het marketingplan.

Duitsers zat, maar Vlamingen? Waar zijn ze? Waarom zitten ze niet hier op het terras?
Gastspreker Matthias de Klerck (managing partner bij Pitch Perfect) gaf de nodige adviezen en tips. “Nederland is prachtig, alleen weten de Belgen jullie nog niet te vinden. Dat komt onder meer door de taal. Jullie worden letterlijk niet gevonden, omdat niet de juiste keywords worden gebruikt. Het is dus een goed plan om je website aan te passen en aparte Vlaamse landingspagina’s aan te maken. Als ik naar Nederlandse websites kijk, kom ik bijvoorbeeld zó vaak het woord ‘enerverend’ tegen, om een uitje of beleving een bepaalde lading mee te geven, maar weet je wat ‘enerverend’ bij ons betekent? Irritant. Precies het tegenoverstelde dus. Het woord ‘kroeg’ lees ik ook veelvuldig, maar dat heet café bij ons. En nog steeds vinden de meeste Belgen het fijn om met U aangesproken te worden, in plaats van je of jij. Een beetje formaliteit is dus fijn. Net als bescheidenheid; een Belg zal van nature eerder luisteren dan praten, terwijl dat in Nederland juist andersom is. Kom dus niet te assertief over, maar bouw in alle rust aan een vertrouwensband. Geef écht aandacht aan je Vlaamse gast, dan zal hij zeker zijn positieve ervaringen delen en anderen inspireren om ook de regio te bezoeken. Geef ze dus een warm welkom én vraag om reviews. Belgen zijn gevoelig voor reviews en lezen ook graag hoe er op klachten wordt gereageerd bij een mindere ervaring. Als je bezoekers serieus neemt, ontstaat er een vertrouwensband die Belgen belangrijk vinden. Verras ook op culinair vlak. Belgen zijn Bourgondiërs en dol op gezelligheid en lekkers. Het is niet voor niets dat veel zaken tijdens een lunch of diner worden besproken; het zit in onze cultuur. Dat hoeven trouwens echt geen sterrenrestaurants te zijn, maar probeer onderscheidend te zijn. Daar zijn wij Belgen verzot op.”

Bron: www.rodi.nl