Studio Charlotte Caspers

Studio Charlotte Caspers

In STUDIO CHARLOTTE deelt kunstenaar Charlotte Caspers (1979) haar fascinatie voor het landschap, de natuur en natuurlijke materialen – hout, pigmenten, bladgoud – met de bezoeker. De meeste mensen kennen Caspers als expert in het populaire tv-programma ‘Het Geheim van de Meester’ met Jasper Krabbé. Ze schildert hierin meesterwerken minutieus na, maar de kunst die ze zelf maakt laat ze zelden zien. In de oudbouw van het museum worden twee zalen ingericht als haar intieme atelier.

Proefjes met papier, pigment en bladgoud

Caspers studeerde kunstgeschiedenis en schilderijenrestauratie, maar het had ook natuurkunde of biologie kunnen zijn. Met bijna microscopische belangstelling bestudeert ze de natuur en ontleedt ze de processen die zich hier afspelen. In schilderijen en collages, maar ook in proefjes, probeersels en bijschriften doet ze verslag van haar onderzoek, dat nooit af lijkt. Haar drive om dingen te doorgronden vertaalt zich het ene moment in een hyperrealistisch geschilderd takje, het ander moment in de totale abstractie van enkel gekleurde vlakjes. Uit alles spreekt de fascinatie voor natuurlijke materialen, hun texturen en gedragingen in de tijd. Stukjes 17e-eeuws papier of een het paneel van een oude koorbank krijgen bij Caspers een tweede leven, met de natuur als leverancier van de benodigde pigmenten en materialen. Ze woont en werkt in Bergen, praktisch naast het bos waar ze haar grondstoffen vindt.

Workshops

Charlotte Caspers gaat gedurende de tentoonstellingsperiode ook live aan de slag in Studio C-schilderworkshops voor kinderen. Op zondag 10 maart 2019 gaat de eerste van een serie Studio C-workshops voor kinderen van start. Houd de website in de gaten voor meer data.


Vanaf 17 februari 2019 presenteert Museum Kranenburgh een omvangrijke tentoonstelling van Vlaamse expressionisten. De tentoonstelling is een internationale samenwerking van Mudel (Museum van Deinze en de Leienstreek) in België, een buitenlandse privécollectie en Museum Kranenburgh. Meer dan zestig werken zijn bijeengebracht rondom topstukken van de drie voormannen van het Vlaams expressionisme,  Gustave De Smet (1877-1943), Constant Permeke (1886-1952) en Frits Van den Berghe (1883-1939). Vanaf de Jaren 1920 ontwikkelen zij een eigen vorm van het expressionisme dat gekenmerkt wordt door een krachtig en aards realisme. Hun plompe en ploeterende boeren en vissers zijn odes aan de verbondenheid van mens en natuur, met dynamisch penseel neergezet in typisch-donkere ‘Vlaamse bruinen’. Dit Vlaamse expressionisme slaat aan en verwerft in korte tijd een eigen plek te midden van alle vernieuwende kunststromingen die de vroege 20e eeuw zo’n belangrijk moment in de kunstgeschiedenis maken.

Vlaamse Expressionisten wordt feestelijk geopend op zondag 17 februari om 16.00 u in Museum Kranenburgh en is te zien t/m 10 juni 2019.

Een nieuwe taal

Klaar met de esthetiek en vrijblijvendheid van het impressionisme wakkeren kunstenaarsbewegingen als Die Brücke, Der Blaue Reiter en de Futuristen aan het begin van de 20e eeuw internationaal het vuur aan om de nieuwe taal van het expressionisme te omarmen. Hierin winnen uitdrukkingskracht, kleur en grove penseel het van natuurgetrouwheid, zuiver perspectief en compositorische wetmatigheden.

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vlucht een aantal Belgische kunstenaars naar onder meer Nederland, waar ze vallen voor de ‘wilde’ kunst van hun in expressionistische stijl werkende vakbroeders. Zo ook Gustave de Smet, die hier tot 1922 zal blijven. “Ik arbeidde door met de wens mij stap voor stap te ontdoen van alle clichés en van alle goedkope kunstgrepen. Voortaan wil ik mij inspannen het innerlijke leven te vertolken, met de grootst mogelijke eenvoud, expressief door de vorm en door de kleur”, schrijft hij.

In Nederland vormen schilders als Jan Sluijters (1881-1957) en Leo Gestel (1881-1941) een dynamische voorhoede. Een groep avant-garde kunstenaars, waaronder Gestel, vestigt zich in het dorp Bergen en ontwikkelt hier een heel eigen toets en thematiek: de Bergense School. Ook het expressionisme van de Bergense School wordt in Vlaamse Expressionisten verbonden met alle vernieuwende tendensen in de internationale kunstwereld aan het begin van de 20e eeuw.

Marc groet ’s morgens de dingen

In de tentoonstelling bevindt zich een bijzonder portret dat Floris Jespers (1889-1965) maakte van zijn zoon Marc. Marc is vooral bekend uit het beroemde gedicht Marc groet ’s-morgens de dingen (1922) van Paul van Ostaijen (1896-1928). Van Ostaijen bracht in 1918 met zijn essay Ekspressionisme in Vlaanderen als eerste de groep Vlaamse expressionisten kritisch in kaart.

Tentoonstelling De Vlaamse Expressionisten | 17 feb – 10 jun 2019 | Nieuwbouwvleugel  Museum Kranenburgh


Foto: werk Matthieu Wiegman, Susanna, 1927.

Bergense School
Bergen oefent al meer dan een eeuw grote aantrekkingskracht uit op kunstenaars. Schilders als Piet van Wijngaerdt, Matthieu Wiegman, Dirk Filarski, Toon kelder, Else Berg, Arnout Colnot en Jaap Weijand vonden elkaar in hun liefde voor de landelijke omgeving, de duinen en het zeelicht. Hun werk toont parallellen in thematiek, palet en penseelvoering, wat getuigt van grote wederzijdse inspiratie. Samen vormen zij de Bergense School, met Leo Gestel als onbetwiste grootmeester. Zij schilderen bij voorkeur het landschap, karakteristieke plekken en stillevens, maar uiten op het doek minstens zo vaak hun vriendschap en verbondenheid met elkaar en met hun vrienden, familie en bewonderaars.

Thuis in Kranenburgh
De kunstenaars van de Bergense School zijn thuis in Museum Kranenburgh. Hun werk vormt een belangrijk deel van de collectie en is daarmee het fundament onder het museum. Jaarlijks gaan de conservatoren van Kranenburgh op collectieverkenning, met als resultaat een thematische presentatie. In aansluiting bij ‘BLOOT – het kwetsbare lichaam’ in de nieuwbouw van Kranenburgh staat in deze tentoonstelling de menselijke figuur centraal:  nu eens ontkleed en schijnbaar onbespied, zoals de ‘Liggende vrouw lezend op het strand’ van Harrie Kuyten (1915), dan weer in ingetogen alledaagsheid, zoals de meisjes van Arnout Colnot en Matthieu Wiegman.  Of juist zelfbewust poserend en ‘dressed to impress’, zoals Marie Boendermaker in haar smaragdgroene robe door Jan Sluijters (1914).

Bloot
Het schilderen van naakt won begin vorige eeuw weliswaar aan populariteit, maar was in de praktijk nog lastig en omgeven met taboes. Matthieu Wiegman noemde zijn naakt daarom ‘Susanna’ (1927), naar de oudtestamentische  schoonheid die bij het nemen van een bad wordt bespied door gluurders. Ook Jaap Weijand kiest voor dit bijbels etiket bij zijn naakt in een nachtelijk bos: ‘Susanna en de ouderlingen’ (1932).


BLOOT – het kwetsbare lichaam t/m 3 februari 2019

Met welke ogen kijk jij naar bloot? Met de tentoonstelling BLOOT – het kwetsbare lichaam presenteert Museum Kranenburgh de verandering in betekenis van bloot in de beeldcultuur van de afgelopen decennia: van schok tot gewenning, van taboe tot openheid – en soms weer terug.
We openbaren onze ziel en zaligheid op Facebook en Instagram, maar blote tepels zijn er strikt taboe. Perfect gefotoshopte lichamen op televisie, in bladen en online maken ons onzeker over het eigen lijf, ongemakkelijk zelfs. Beeldmaker Thomas Widdershoven (thonik) maakt als gastcurator de tentoonstelling BLOOT waarin hij ons lichaamsbeeld en onze kijk op bloot onder de loep neemt.

To be naked is to be oneself

Niemand heeft het treffender verwoord dan de bekende Britse schrijver en kunstenaar John Berger: “To be naked is to be oneself. To be nude is to be seen naked by others” (Ways of Seeing, 1972). Bloot zijn is jezelf zijn, naakt is zo gezien worden door anderen. Widdershoven hanteert Bergers citaat als motto bij de tentoonstelling en gaat de uitdaging aan: “Ik wil op zoek naar het grijze gebied waar het vrijwel onmogelijk wordt om voorbeelden in te delen in goed of slecht; seksueel of niet-seksueel, shockerend of niet.”

De tentoonstelling beslaat de gehele nieuwbouwvleugel en laat werken zien van meer dan vijftig hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. Lang niet alle kunstwerken tonen letterlijk bloot, maar ze verhouden zich wel allemaal tot de hedendaagse verwarring over de naakte waarheid. In alle open- en eerlijkheid wordt de condition humaine, onze menselijke ongemakken en kwetsbaarheid, blootgelegd. Bij de tentoonstelling ontwikkelt Kranenburgh een uitgebreid randprogramma, met name voor scholieren en studenten.

Deelnemende kunstenaars

Atelier Van Lieshout | Anthon Beeke | Herbert Behrens | Caspar Berger | Eva Besnyö (HU/NL) | Alexandra Bircken (DE) | Melanie Bonajo | Yi-Fei Chen (TW) | Lois Cohen en Indiana Roma Voss | Matthew Day Jackson (USA) | Michèle Degen (CH) | Rineke Dijkstra | Hans Eijkelboom | Mandy den Elzen | Kim van Erven | Alicia Framis (ES) | Lucy Glendinning (GB) | Daan van Golden | Olivier van Herpt | Bora Hong (KR) | Fleur Hulleman | Ata Kandó (HU) | Billie van Katwijk | Laetitia Ky (CI) | Duran Lantink | George Maciunas (LT) | Thomas Mailaender (FR) | MAISON the FAUX | Reineke Otten | Nam June Paik (KR) | Antje Peters (DE) | Bas Princen | Deborah de Robertis (LU) | Maria Roosen | Fernando Sánchez Castillo (ES) | Sanne Sannes | Viviane Sassen | Wim T. Schippers | Jan Schoonhoven | Yinka Shonibare (GB) | Giulia Soldati (IT) | Elisabet Stienstra | Berend Strik | Julius Thissen | thonik | Oliviero Toscani (IT) | Ulay (DE) | Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek | Roy Villevoye | Hongjie Yang (CN) | John Berger (GB) | Wim Crouwel | Max Kisman | Hans Wolf | Butt Magazine | Easy period (CA) | Extra Extra Magazine | Fantastic Man Magazine | Glamcult | Permanent Food magazine: Maurizio Cattelan & Paola Manfrin (IT) | Suck. First European Sexpaper | The Virgin Sperm Dancer | Yoni

Thomas Widdershoven

Thomas Widdershoven (1960) geeft samen met Nikki Gonnissen al 25 jaar leiding aan designbureau thonik in Amsterdam. Thonik bedacht talloze reclamecampagnes, identiteiten en huisstijlen voor onder meer Museum Kranenburgh, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen, de VPRO en het Holland Festival. Widdershoven was creatief directeur van de Design Academy Eindhoven en stelde een aantal tentoonstellingen samen in het Van Abbemuseum. Hij maakt BLOOT samen met assistent-curator Marie Stel en vormgever Tariq Heijboer.

Voor meer info klik u hier.

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.

Studio Charlotte Caspers Studio Charlotte Caspers Studio Charlotte Caspers Studio Charlotte Caspers