Rondje horeca 46: ook Bergense horeca laat soms gasten vooruitbetalen voor kerstdiner
Wat zijn 'No Shows'?
Gepubliceerd: 16 december 2022
Misschien heb je het zelf al ervaren: de reservering voor het kerstdiner moest direct afgerekend worden. Op deze manier hopen horecaondernemers dat hun gasten ook daadwerkelijk komen opdagen.
Het is geen onbekend fenomeen in de horeca dat gasten een reservering maken om te komen eten en dan vervolgens niet opdagen: de beruchte ‘no-shows’. Een woordvoerder van KHN zegt: “De reserves zijn bij veel ondernemers op. Ze hebben te maken met hoge energie-, huur- en personeelskosten, en daarnaast coronaschulden die afbetaald moeten worden. Een no-show kan het verschil betekenen tussen winst en verlies.”
‘No Shows’ zijn gasten die op voorhand bij je hebben gereserveerd en vervolgens niet komen opdagen. In de horeca is dit één van de grootste ergernissen bij ondernemers. Als horecaondernemer reken jij op de gasten van de geboekte reservering, maar je eindigt met lege tafels. Lege plekken die je dus ook aan andere gasten had kunnen geven.
Uit een enquête van Misset Horeca blijkt dat toprestaurants gemiddeld € 21.600,- per jaar gemiste omzet hebben door tafels die leeg blijven na reservering, oftewel € 1800,- per maand! Lege tafels waren altijd al pijnlijk voor restaurants, maar na alle coronamaatregelen van de afgelopen twee jaar is het extra zuur.
H.S