Rondje horeca...

En toen was er even rust

De feestdagen zijn achter de rug en de Ruïnekerk IJsbaan is afgebroken. U, ik en de horeca moeten de saaie wintermanden door zien te komen. De boog kan natuurlijk niet altijd gespannen zijn, dus logisch dat iedereen nu even op adem moet komen. Maar voordat je het weet worden straks alweer de strandpaviljoens opgebouwd en wagen we ons aan het schrale voorjaarszonnetje. Maar voordat het zover is moeten we nog even doorbijten, want de winter heeft zich nog niet echt laten zien. Maar we hebben nu mooi de tijd om eens te kijken wat de Horecava ons voor innovaties voor 2018 ons gaat brengen…

Onze eigen Bergense registervinoloog en wijnspecialiste Barbara Verbeek ontwikkelde voor Royal Leerdam twee nieuwe karaffen: een mannelijke variant genaamd Homme voor de zwaardere wijnen en een vrouwelijke variant voor de fruitige wijnen: karaf Femme. ‘Ik vind karaffen vaak zo onsexy’, legt ze uit. ‘Maar wijnen komen wel tot leven in een karaf. Bloeien vaak helemaal op.’ Ze ontwikkelde daarom twee karaffen met een modern design, welke makkelijk schenkbaar zijn en niet druppelen. ‘Alleen de temperatuur van de wijn in het karaf bewaren was nog een probleem.’ Ook daarvoor bedacht ze een oplossing: De karaffen zijn zo ontwikkeld dat ze kunnen worden geplaatst op een zeepsteen. Deze Roc Element steen is bedoeld om de Homme of Femme karaf van Royal Leerdam op neer te zetten. De steen fungeert als een koelelement of warmte-element, afhankelijk van de temperatuur van de drank in de karaf. De steen kan in de vriezer, koelkast, oven of op de verwarming worden gelegd en zorgt er vervolgens voor dat de temperatuur in de karaf voor lange tijd vastgehouden wordt.

Deze voorspelde ik 5 jaar geleden al…

3D foodprint vullingen. Verstegen heeft als eerste producent ter wereld vullingen gemaakt voor de 3D foodprint cartridges. De vullingen werden samengesteld door Jan Smink van De Librije en Michiel Sloff van Verstegen. Ceo Michel Driessen van Verstegen vertelt aan Misset Horeca dat de vullingen geen smaak-, kleur- en geurstoffen bevatten. Ze zijn geschikt om diverse applicaties te printen dus multi-design printbaar. In eerste instantie is er een assortiment van rode biet met kardemon, hollandaise met kerrie en een reguliere hollandaise. Het betreft een samenwerking met leverancier van 3D-foodprinters Byflow.  Nina Hof ceo van Byflow: ‘De printer is mobiel en kan op tafel worden gezet bij de gasten. Dat geeft veel extra beleving en levert extra marge op.’ De vullingen kosten rond de 2 euro per stuk. ‘Een cartridge bevat voldoende vulling voor één voorgerecht, of vijf amuses.’ Er kan tot 4,5 centimeter de hoogte in gewerkt worden. De printers zelf kunnen aangeschaft worden voor 3300 euro. ‘Jeroen van der Graaf van Verstegen: ‘Deze smaken gaan zeker uitgebreid worden op korte termijn, maar voor de kick-off is dit het assortiment. Tevens is ons doel om diverse voedingssupplementen toe te gaan voegen aan de basis vullingen omdat dit dus een extra benefit geeft aan het samenstellen en eten van 3D geprint voedsel.’

En nog zo’n interessante…
Latte art uit een printer; dat is kort samengevat de Ripples. De machine is een combinatie van 3D-technologie en een inkjetprinter. In plaats van inkt wordt koffie-extract gebruikt en de print op het schuim kan zelf bepaald worden. Van selfies en andere foto’s tot bedrijfslogo’s. De machinale latte art van Ripples is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in de Verenigde Staten en later in Azië. Op de Horecava 2018 is de latte-art printer geïntroduceerd in Europa en de Nederlandse markt. De printer is overigens niet alleen voor koffie geschikt. ‘Alles met schuim’, aldus een van de oprichters Yossi Meshulam. ‘Denk onder meer aan cocktails en warme chocolademelk

Klik hier voor meer innovaties.

Tot slot.. Bistronomie ’t Parkje neemt even een korte winterbreak, maar is op donderdag 25 januari weer geopend en start dan met een scala aan leuke nieuwe evenementen.

H.S