Rondje horeca 16: Bergense brouwerij wint goud
Lokaal bier onderscheiden met goud bij de Dutch Beer Challenge
Gepubliceerd: 29 april 2022
De Hibiscus Radler heeft goud gewonnen bij de Dutch Beer Challenge. Eerder viel de Unfiltered Lager al in de prijzen bij de World Beer Awards en kwam hun tweede bier Zoigl op nationale televisie. De Hibisus Radler is het derde bier dat de brouwers op de markt hebben gebracht en heeft de eerste prijs gehaald in de categorie innovatie/speciaal: Alcoholarm.
Dutch Beer Challenge
Op woensdag 13 april 2022 vond in Rotterdam voor de achtste keer de Dutch Beer Challenge plaats. Een recordaantal van 550 bieren zijn ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Die bieren zijn beoordeeld door een internationaal, breed maar zorgvuldig samengestelde vakkundige jury. De inzendingen werden blind geproefd en gescoord volgens strak protocol. Bij de Dutch Beer Challenge beoordeelt de jury bieren in een groot aantal vooraf vastgestelde categorieën. Op basis van de individuele score van de juryleden komt een gewogen gemiddelde tot stand dat uiteindelijk het eindoordeel over een bier bepaalt. Op basis daarvan kunnen per categorie medailles worden toegekend: goud, zilver en brons. In totaal zijn 29 gouden, 31 zilveren en 36 bronzen medailles uitgereikt, bij elkaar dit jaar dus 96 winnende bieren. STOKED! bier is een van de 31 brouwerijen die er van door ging met één medaille en heeft goud gewonnen in de categorie Innovatie/speciaal Alcohol Arm.
De mannen van STOKED! reageren uiteraard STOKED!: “Na het succes van onze Unfiltered Lager met de World Beer Awards en de uitzending van Binnenste Buiten met ons tweede bier Zoigl kunnen wij ons geen betere introductie wensen van ons derde biertje. Dat we nu goud winnen met onze Hibiscus Radler bevestigt dat we weer iets heel bijzonders hebben gebrouwen. Voor ons is Radler juist een heel gaaf product, zeker als je kijkt naar de geschiedenis hoe die is ontstaan. Door de toevoeging van hibuscus hebben we hem mooi in balans gebracht en niet zo zoet gemaakt als andere Radlers.”
Alcohol Arm Bier
De brouwers hebben goed nagedacht over hun derde bier. Omdat de consumptie van bier mét alcohol al jaren afneemt en de verkoopcijfers van alcoholvrij en -arm bier alleen maar toenemen, bedachten de brouwers dat hier ruimte is in de markt. Uiteraard dan wel ambachtelijk gebrouwen en met oog voor kwaliteit. Bovendien willen de brouwers met hun bieren inspelen op elk drinkmoment. Met een Kristalweizen voor op het terras, de Unfiltered Lager als doordrinker en de Zoigl voor de winter- en herfstmaanden is de Hibiscus Radler een echte dorstlesser. Hij past bij de momenten om rustig te beginnen of bijvoorbeeld voor overdag tijdens het klussen of zoals de Radler ontstaan is na een mooie fietstocht om de dorst te lessen.
Hibiscus Radler – A tribute to mixing
Met de Radler wilden de brouwers terug naar de oorsprong en ook weer een bier brouwen met een bijzonder verhaal erachter. Hoe Radler is ontstaan, is een interessant verhaal. In Duitsland is het heel normaal om een Radler te bestellen en wordt bier zelfs vaak ter plekke voor je gemixt met limonade. De brouwers zijn aan de slag gegaan met Duitse gersten en een mooie Duitse nobelhop om zo de basis te vormen voor de Radler. De brouwers wilden de Radler minder zoet maken dan de meeste Radlers en zijn dol op de bloem van Hawaii, natuurlijk ook vanwege de associatie met surfen. Zo ontstond het idee om deze toe te voegen. Door het toevoegen van hibiscus heeft het een mooi zuurtje gekregen en is hij meer in balans en niet zo zoet als andere Radlers. Hibiscus geeft haar daarnaast een rode kleur en een tintelende, verkwikkende smaak. De fijne citrustonen en het frisse aroma van hibiscus zorgen ervoor dat deze Radler een echte dorstlesser is.
H.S
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.