Omzien naar elkaar is niet meer zo vanzelfsprekend…

Publiekscampagne ‘Goud voor Elkaar’ van start in ‘droomplaats van verbinding’

Omzien naar elkaar is niet meer zo vanzelfsprekend…

Met de ondertekening van een symbolisch ‘voelt goed-hart’ is in de ontmoetingszaal van de Abdij van Egmond de start gegeven van de publiekscampagne ‘Goud voor Elkaar’. Een campagne die mensen er (meer) bewust van moet maken dat het goed is om een beetje naar elkaar om te zien.

‘Goud voor Elkaar’ is een initiatief van twaalf maatschappelijke partners en de gemeenten Bergen, Heiloo en Castricum. Het idee erachter is om meer aandacht te vragen voor ‘aandacht’. Mary Bezuijen, Domeinmanager Dienstverlening en Samenleven bij werkorganisatie BUCH: ‘We zijn hier op een bijzondere plaats, de Abdij van Egmond: een droomplek van verbinding. Een mooiere plek om te starten kun je haast niet bedenken. Deze verbindingscampagne komt voort uit de gesprekken aan de gebiedstafel. Daar kwam de simpele vraag naar voren: doen we eigenlijk als samenleving wel genoeg voor elkaar? Dat werd de aanleiding voor deze bewustwordingscampagne om meer aandacht te vragen voor mensen die dat beetje aandacht nodig hebben. Het hoeft echt niet groots en meeslepend te zijn, een beetje aandacht is al goed. Sterker nog: die aandacht is goud waard.’

Projectleider Mireille Elberse beaamt: ‘Het hele idee is om inwoners meer betrokken te laten raken bij elkaar. Onder het motto “fijn dat je er even bent, dat ik even iemand heb om tegen aan te praten”, kunnen we allemaal het verschil maken. Die aandacht is van grote waarde, vandaar de campagnenaam ‘Goud voor Elkaar’.’

Vertrouwen in prachtige campagne
Mede namens de wethouders Marco Wiesehahn (Bergen) en Antoine Tromp (Heiloo) sprak wethouder Falgun Binnendijk (Castricum) zijn vreugde over deze campagne uit. ‘Hij start officieel dinsdag pas, maar ik zag onderweg hier naartoe overal al de billboards en abri-posters. Nu moeten we voor de inwoners nog duidelijk maken waar die campagne om draait. Maar ik weet zeker dat dat een succes gaat worden. Het is een prachtige campagne en ik heb er alle vertrouwen in.’

https://samengoudvoorelkaar.nl

‘De hele campagne bestaat uit drie fases: de eerste (vanaf nu) gaat om inspireren, vervolgens draait het om motiveren (mei) en als derde fase (na de zomer, september) moeten we in actie komen’, aldus Elberse. ‘We hebben daarin een drietal aandachtsgebieden met doelgroepen onderscheiden: kansrijk opgroeien (jongeren en gezinnen), vitaliteitsbevordering (ouderen en mantelzorg) en bestaanszekerheid (nieuwe inwoners). Het klinkt misschien wat ingewikkeld en abstract, maar het idee erachter is simpel: kijk wat meer naar elkaar om en daarbij zijn er specifieke groepen die net iets meer aandacht vragen.’

Het goud zit in de mensen
Directeur Stichting Welzijn Bergen, Andrea Landman, maakte de link met goud nog wat concreter: ‘Goud moet je zoeken, en dan, als je het hebt gevonden, moet je het naar boven halen, bewerken en er iets mee doen. In dit geval hebben we het over figuurlijk goud: het goud dat in de mensen zit en ‘gedolven’ moet worden. Goud staat ook voor de eerste plaats. Dat zijn de inwoners, die komen op de eerste plaats. En om iedereen gerust te stellen: iets wat goud waard is, hoeft geen goud geld te kosten. Het gaat niet over groot, het gaat over elkaar.’

Er is ook een website, www.samengoudvoorelkaar.nl waar meer informatie staat over de partners en ook een aantal verhalen van ervaringsdeskundigen, de ‘gouddoeners’.

Foto’s (redactie): Na de presentaties van Mary Bezuijen, Mireille Elberse, Andrea Landman en Falgun Binnendijk was het tijd om te tekenen. Wethouders Binnendijk, Tromp en Wiesehahn (vlnr) staan trots bij het ‘voelt goed-hart’.

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.

Omzien naar elkaar is niet meer zo vanzelfsprekend… Omzien naar elkaar is niet meer zo vanzelfsprekend…