Nederlanders geven recordbedrag uit in horeca, maar ondernemers profiteren er weinig van
Vooral jongeren geven geld uit buitenshuis...
Gepubliceerd: 22 september 2023
Nederlanders geven dit jaar waarschijnlijk een recordbedrag uit in restaurants en cafés. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat verwacht dat de totale omzet zal groeien naar 22 miljard euro. Dat is bijna 16 procent meer dan vorig jaar en ook meer dan in het laatste jaar voor de coronacrisis. Het is echter maar de vraag in hoeverre ondernemers van deze stijgende uitgaven kunnen profiteren.
Dat de omzet in de horeca zo is gestegen, komt volgens het FSIN voor een aanzienlijk deel door de inflatie. Zo stijgen de prijzen in de horeca- en fastfoodsector dit jaar met ongeveer 5 tot 10 procent. Maar de inkoopkosten voor horecabedrijven zijn sterker gestegen dan de inflatie, stelt het FSIN, wat de marges voor deze ondernemers onder druk zet.
Ook de huurprijzen en het betalen van tijdens corona uitgestelde belastingen drukken op de winstmarges. Verder hebben veel ondernemers last van personeelstekorten. Koks zijn bijvoorbeeld lastig te vinden. Die ontwikkelingen leiden volgens het FSIN tot minder omzet en hogere loonkosten. Veel horecaondernemers hebben daardoor besloten hun openingstijden aan te passen.
Vooral jongeren geven geld uit buitenshuis
Zonder die beperkte openingstijden zou de omzet in 2023 een stuk hoger hebben gelegen, vermoedt het FSIN. Met name jongere Nederlanders spenderen meer tijd en geld buitenshuis, in vergelijking met oudere generaties, constateert het kennisplatform verder. Wel geven zes op de tien consumenten aan dat uit eten gaan inmiddels te duur is, meldt het FSIN op basis van eigen consumentenonderzoek.
Ook bijvoorbeeld een kopje koffie werd duurder: de prijs steeg dit jaar met 3 procent ten opzichte van 2022, bleek eerder deze maand uit het jaarlijkse koffieonderzoek in de horeca van horecavakblad Misset Horeca. Dat is ongeveer gemiddeld. Tussen 2021 en 2022 was er sprake van een veel sterkere prijstoename van 8 procent als gevolg van inflatie, de oorlog in Oekraïne en de stijging van energie- en grondstofprijzen.
Dat de prijzen hoger zijn, betekent echter niet dat Nederlanders minder buiten de deur eten, merkt FSIN-directeur Inga Blokker op. ,,Tot nu toe blijven ze de horeca graag en veel bezoeken. Toch blijft het voor de horeca van groot belang om zichzelf niet uit de markt te prijzen. De alternatieven – thuis koken of een kant-en-klaarmaaltijd kopen bij de supermarkt – blijven aanvaardbare opties.”
Voor volgend jaar verwacht het FSIN dat de omzetgroei afvlakt, naar een groei van 6,1 procent. Daarmee zou de omzet uit de horeca- en fastfoodsector in 2024 uitkomen op ruim 23 miljard euro.
Bron: AD.nl