The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh

The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh

Boomsculptuur Anne de Vries staat nu bij Kranenburgh

Foto: Peter H. Toxopeus

De tuin van Museum Kranenburgh wordt tijdelijk een bijzondere boom rijker. Mask Off  lijkt op het eerste oog een echte boom, maar niets is minder waar. Kunstenaar Anne de Vries (1977) ontwierp zijn sculptuur middels digitale technieken en liet deze op levensgroot formaat uitvoeren in kunststof. In het werk van Anne de Vries is te zien dat hij opgroeide in het digitale tijdperk, waarin je de werkelijkheid eenvoudig naar je hand kan zetten. Realiteit en manipulatie vinden elkaar in deze mysterieuze sculptuur.

Boze boom tegen klimaatverandering
Het werk mag dan gemaakt zijn met behulp van technologie, het is er geen lofzang op. De boom is kaal en donker; verbrand en weer verder gegroeid en heeft een griezelige grimas.  De Vries maakte zijn sculptuur ook als aanklacht tegen klimaatverandering en de toenemende druk die de mens uitoefent op de natuur. Mask Off is vanaf maandag 12 maart een jaar lang te bewonderen op de plek waar het naar verlangt: in de natuurlijke – en sprookjesachtige – omgeving van Kranenburghs beeldenbos.

Met dank aan Galerie Martin van Zomeren.

Tot 23 mei exposeert Ankie van Lier een serie kinderportretten (Eetcafé de Lamoraal Bergen) gemaakt met pastelkrijt. De kunstenares, met atelier in Wervershoof, waar zij ook tekencursussen geeft, heeft zich de afgelopen 15 jaar toegelegd op dit medium.

Het directe contact met het papier doordat je vingers als penseel dienen en de mooie poederige tinten waarmee je met vlotte toetsen kan werken maken dit tot haar favoriete materiaal. Voordeel is ook dat de kleuren niet vervagen mettertijd. Zij maakt voornamelijk portretten in opdracht.

Tijdens een eerste kennismaking waarbij de wensen worden geinventariseerd neemt ze tijd om een ongedwongen serie foto’s te maken van uw dierbare. Met deze basis gaat ze aan de slag om een sfeervol en sprankelend, maar vooral goedgelijkend portret te maken waarin zij de essentie van de persoon probeer te vangen. Mocht poseren niet mogelijk zijn dan is het eventueel ook mogelijk om vanaf bestaande foto’s te werken.

Heeft u belangstelling voor het laten maken van een portret of wilt u zelf aan de slag met pastelkrijt neem dan contact op voor vrijblijvende info. 0619420992 of
via de website www.ankievanlier.nl


Keramiek centraal in KCB-expositie Too Hot to Handle!

Bekijk hier het filmpje van de opening

Met de expositie Too Hot to Handle! geeft KunstenaarsCentrumBergen (KCB) exclusief het podium aan keramiek.De discipline heeft zich de laatste decennia losgemaakt van conventies en ontwikkeld tot een autonome kunstvorm.  Keramiek is hot en krijgt momenteel veel aandacht in de musea.  Het KCB vroeg leden en gast-kunstenaars om werk te selecteren dat een nieuwe stap binnen hun oeuvre markeert. Te zien t/m 29 april 2018.

KCB vraagt met Too Hot to Handle! aandacht voor de grote diversiteit binnen de keramiek en  de manier waarop kunstenaars voortdurend de grenzen van materiaal, techniek en thematiek aftasten. Dien Jorien Geertsma, Angelique Heffelaar, Frank Porcelijn en Sies Vrasdonk (KCB-leden) en Will van Blokland, Nesrin During en Cecil Kemperink (gast-kunstenaars) selecteerden nieuw werk, waarbij keramiek telkens het startpunt vormt.

Resultaat is een expositie vol ongewoon en verrassend werk: keramische objecten die raakvlakken hebben met schilderkunst of gemaakt zijn in combinatie met andere media zoals audio, foto en video. Te zien is onder meer een bijzondere videoperformance met beweeglijke kleisculpturen, waarbij het specifieke geluid van gebakken klei een hoofdrol speelt.

 

 


Yvonne Bos Eyssen exposeert bij eetcafé de Lamoraal

Yvon (1954) is een geboren en getogen Bergense.

Zij is tekendocente van beroep en geeft schildercursussen en schilderworkshops. Zij is ook dorpsgids en vertelt groepen graag over de historie van het dorp. Zij schrijft ook. Als redactielid werkt zij mee aan de Bergense Kroniek, het tijdschrift van de Historische Vereniging Bergen.

In 2012 publiceerde zij haar eerste boek ‘Roodeweg’, een Bergens geschiedverhaal. In mei 2018 komt haar tweede boek uit: ‘Kouwe kak en paardenvijgen’, een historische roman die zich afspeelt in de tijd dat er in Bergen een renbaan was.

www.schildereninbergen.nl


Museum Kranenburgh

Drijvende kracht achter het museum is het Kranenburgh-team dat bestaat uit 10 medewerkers in dienst en ruim 150 zeer gemotiveerde vrijwillige medewerkers. Klik hier voor alle informatie voor een bezoek.

25 jaar Droog Design in Museum Kranenburgh

Droog gaat over ideeën. Al 25 jaar werkt het platform samen met prominente Nederlandse ontwerpers als Marcel Wanders, Tejo Remy en Hella Jongerius aan projecten en producten die maatschappelijke discussie op gang brengen of erop reflecteren. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde Rag chair (voddenstoel, ontwerp Tejo Remy). Ter markering van zijn jubileumjaar brengt Droog iconische ontwerpen uit de eigen collectie bij elkaar in de tentoonstelling Do it Like Droog in Kranenburgh, bijzonder vormgegeven door ontwerpers Koehorst in ’t Veld. Te zien tot en met 21 mei 2018.

Sensatie vanaf het eerste begin
In 2018 is het 25 jaar geleden dat Droog Design zich voor het eerst presenteert tijdens de Salone del Mobile in Milaan. Opeens is er, buiten de officiële beurs, ook een presentatie van jonge Nederlandse ontwerpers. Hun werk is radicaal anders: conceptueel, simpel en zonder toegevoegde verfraaiing. De samenstellers, ontwerper Gijs Bakker (1942) en kunsthistorica Renny Ramakers (1946), signaleren een nieuwe ontwerpmentaliteit bij een jongere generatie ontwerpers; hun presentatie veroorzaakt een ware sensatie. Nu, 25 jaar later, is Droog een begrip en heeft het zich als voortdurende vernieuwer op de kaart gezet. Museum Kranenburgh en Droog vieren samen hun 25-jarig bestaan met een feestelijke totaalinstallatie in de museumzalen. Met deze ‘première’ voor de discipline vormgeving verbreedt Kranenburgh opnieuw zijn blik op kunst.

Gewoon, maar met een twist

Onder meer Marcel Wanders, Hella Jongerius, Tejo Remy, Jurgen Bey, Chris Kabel en Mario Minale ontwierpen meubels, verlichting en gebruiksvoorwerpen waarin het alledaagse op een ongewone manier wordt gepresenteerd. Een groot aantal van deze objecten behoort inmiddels tot de echte klassiekers. Zoals de Knotted chair van Marcel Wanders, waarbij een los knoopwerk van touw dankzij een speciale behandeling een stevig zitmeubel vormt. Of de Milk bottle lamp van Tejo Remy, een eigentijdse lamp met oude melkflessen als hoofdbestanddeel.

Droog is altijd in beweging, maar een ding blijft constant: de missie om vormgeving op een originele manier te verbinden met grotere maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen. Voor vormgevers anno 2018 zijn materiaalontwikkeling, hergebruik en social design dé belangrijke thema’s. Voor Droog vormen ze al 25 jaar actuele geschiedenis.

Groei en bloei

De groene omgeving van Kranenburgh vormt het startpunt voor het ruimtelijk ontwerp dat ontwerpers Koehorst in ’t Veld maakten voor deze tentoonstelling. Deze ontvouwt zich als een wandeling door een sierlijke hortus, waarin langs aluminium borders en perken, de werken van Droog Design in volle bloei staan opgesteld. De tentoonstelling loopt vanuit de tentoonstellingszalen door in de museumshop, de tuin en het beeldenbos van Kranenburgh.

Ontwerpers

Arian Brekveld | Arnout Visser | Atelier Remy & Veenhuizen | Bas van Tol | Bas Warmoeskerken | Chris Kabel | Chung-Tang & Tong | Dylan van den Berg | EventArchitectuur | FormaFantasma | Franck Bragigand | Frank Tjepkema / Tjep | Front | Gijs Bakker | Hella Jongerius | Irma Boom| Jan Konings | Jurgen Bey | Maarten Baas | Maartje Steenkamp | Marcel Wanders | Marijn van der Poll | Mario Minale / Minale-Maeda | NEXT Architects | Niels van Eijk | Nina Farkache | Peter van der Jagt | Remy Jungerman | Richard Hutten | Rody Graumans | Tejo Remy | Wieki Somers

Beeldbijschriften: Marcel Wanders, Knotted chair for Droog, 1996


 

Tentoonstelling Jaap Mooy. Noord-West Zuid-Oost in Museum Kranenburgh

Kranenburgh eert kunstenaar wars van macht en autoriteit met groot overzicht

Jaap Mooy (1915-1987) koos de taal van de kunst om ‘de waanzinnige boosaardige chaos van de maatschappij’ te verbeelden. Hij uit zijn ongenoegen rauw en direct -maar niet zonder humor- in talloze collages, tekeningen en (schroot)sculpturen. Als een zeeman bepaalt hij zijn eigen koers in leven en werk. Gastcurator Cees de Boer nam Mooys engagement als leidraad voor een tentoonstelling in Museum Kranenburgh, vormgegeven door grafisch ontwerper Jan van Toorn. Te zien vanaf 18 februari 2018.

Mooy schroot
De Bergense kunstenaar Jaap Mooy, opgeleid tot smid en bankwerker, komt eind jaren dertig via Charley Toorop in aanraking met beeldende kunst. Toorop adviseert hem geen kunstenaarsopleiding te volgen, maar juist autodidact te blijven. Met zijn Cobra-achtige, dan weer surrealistische of meer naïef-expressieve kunst is Mooy niet in een stilistisch hokje te plaatsen. Zijn vroege werk laat verwantschap zien met Cobra, maar einzelgänger Mooy wil geen lid worden van deze beweging. Wel neemt hij in 1964 met Karel Appel en Lucebert deel aan de Biënnale van Venetië. Zijn ideeën over de wereld drukt Mooy ook uit in zogenoemde kijkkastjes: montages van allerlei materialen, gevonden voorwerpen en teksten, die soms lezen als een persoonlijk dagboek, soms als ‘berichten uit de samenleving’. In zijn werk op papier zet hij een chaotische, beklemmende wereld neer. Uit schroot bouwt hij sculpturen die vaak de menselijke gestalte als uitgangspunt hebben. Telkens opnieuw proberen kinderen, mensen, dieren en engelen zich te ‘verheffen’: als strijder, generaal of dictator, als kind, meisje of vrouw, als dier, vogel of Icarus. Zijn latere beelden vertonen raakvlakken met het absurdisme, waarin de waanzin van het dagelijks leven een terugkerend motief is.

Kunst tegen waanzin
Gevoed door zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog spreekt Mooy zich in zijn werk uit tegen machthebbers, tegen systemen en afhankelijkheid en komt op voor de slachtoffers. De tentoonstelling laat zien hoezeer Mooy gegrepen werd door politieke en maatschappelijke gebeurtenissen uit de jaren vijftig tot tachtig van de vorige eeuw. Met zijn kunst reageert hij direct en fel op situaties waarin misdaden tegen de menselijkheid worden begaan, zoals tijdens de Hongaarse Opstand in 1956. Politieke hoofdrolspelers, maar ook religieuze leiders schildert hij af als daders.

De onbedorven wereld
Tegenwicht biedt het werk uit Mooys laatste jaren, waarin hij zich opnieuw laat inspireren door de wereld van het kind. Hij neemt tekeningen en verhalen van kinderen op in zijn werk en tekent vaak samen met zijn buurmeisje Jessica. Het leidt tot een serie werken waarin Mooy de wereld laat zien waarnaar hij verlangt: een onbedorven wereld, voordat opvoeding, scholing, religie en maatschappij ons naar zijn idee dwingen in een keurslijf.

Publicatie
Het boek Jaap Mooy. Noord-West Zuid-Oost. De kunstenaar en zijn verzamelaar. Collectie Defauwes, met teksten van Emile Hollman, Catharien Romijn, Cees de Boer, Hans den Hartog Jager, Stijn Huijts en Mariette Dölle (Amsterdam: Schilt Publishing, 2017) is gedurende de tentoonstelling verkrijgbaar in de museumwinkel. Tevens in Engelse versie verkrijgbaar.

Tentoonstelling Jaap Mooy. Noord-West Zuid-Oost |  t/m 21 mei 2018

Beeldbijschrift:

– Lucebert, Jaap Mooy, Amsterdam 1954. Foto en collage. Collectie Nederlands Fotomuseum


 

 

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.

The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh The Collection 2018 bij The Obsession of Art en alles wat je wilt weten over Kranenburgh