Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries

Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries

 

 

 

Vijfentwintig hedendaagse kunstenaars eren de vogel als symbool

In de zomer is het rijke groen rondom Kranenburgh een paradijs voor vogels en hun liefhebbers. Wat bepaalt onze band met deze gevederde wezens? Lange tijd zagen we de vogel als bemiddelaar tussen het hogere en de mens. Vogelwichelaars deden voorspellingen aan de hand van de vliegwijze van vogels. We dichtten uilen, valken, duiven en zwanen allerlei krachten en wijsheden toe. Tegenwoordig overheerst de ‘koude’ symboliek van de wetenschap en leren we de vogel vooral kennen volgens de klinische spelregels van de vogelkunde. Maar wat blijft er over in een wereld zonder magie? Gastcurator Hanne Hagenaars geeft met B is for Bird de vogel terug als symbool. Te zien in Museum Kranenburgh van 3 juni t/m 16 september.

Topstuk van Leo Gestel komt naar Museum Kranenburgh

Jarenlang was een van de topwerken van schilder Leo Gestel (1881-1941) slechts voor een enkeling te zien, maar vanaf deze zomer mag iedereen in Kranenburgh komen genieten van zijn Portret van een vrouw uit 1913. Het schilderij is een genereuze, meerjarige bruikleen uit de bedrijfscollectie van NN Group, een  internationale financiële dienstverlener (moederbedrijf van Nationale-Nederlanden). Kunsthistorica en Gestel-expert Caroline Roodenburg onderzocht in opdracht van het museum welke plek het werk inneemt binnen het oeuvre van de grootmeester van de Bergense School. Het werk blijkt afkomstig uit de collectie van verzamelaar Piet Boendermaker. Directeur Mariette Dölle: ‘Deze genereuze bruikleen bekroont Kranenburghs groeiende reputatie als museum met een landelijke uitstraling, waar de Bergense School thuis is.’ Portret van een vrouw is te zien in de tentoonstelling Het Geheim van Gestel, van 3 juni t/m 16 september 2018.

De schilderijen en grafiek van Ans Wortel (1929-1996) werden in de jaren 1970 bejubeld door critici

De kunstenares groeide uit tot een bekende Nederlander en grote musea kochten haar werk aan. Haar kunst, doordrenkt van diep-vrouwelijke thema’s, viel enorm in de smaak. Haar doorrookte stem, bijzondere verschijning en onaangepaste levensstijl spraken tot ieders verbeelding. Ans Wortel woonde twintig jaar lang in villa – nu museum – Kranenburgh. Deze zomer keert de excentrieke levenskunstenaar terug op de plek waar ze twintig jaar lang woonde en werkte. De tentoonstelling Ans Wortel. Bohemienne in Bergen is samengesteld door conservator Patricia Bracke en vormgever Geer Roobeek. Te zien van 3 juni t/m 16 september.

Stoere vrouwen
Ans Wortel vestigt zich in de jaren vijftig in Amsterdam, aangetrokken door het levendige culturele klimaat. In de cafés en terrassen rondom het Leidseplein ontmoet ze kunstenaars als Lucebert, Remco Campert, Gerrit Kouwenaar en Karel Appel. Waar haar vakbroeders de vernieuwing zoeken in abstracte kunst, blijft zij trouw aan de figuratie en ontwikkelt ze een eigen beeldtaal en palet. Ze maakt talloze schilderijen, collages, monotypen en tekeningen en schrijft en dicht over alles wat op haar pad komt. Op Wortels schilderijen verschijnen vaak forse, stoere vrouwen, met grote handen en ogen, omgeven door surrealistische landschappen.

Villa Kranenburgh
In 1968 biedt de burgemeester van Bergen haar villa Kranenburgh aan die zij tot de nok vult met haar kunst. Talrijk zijn de feesten in haar pand, dat tot het epicentrum van de onaangepaste wereld van de kunstenaar wordt. Nog talrijker zijn de verhalen over haar vrijgevochten leven, waarvan ook haar tekeningen en schilderijen getuigen. Wanneer ze na twintig jaar de villa moet verlaten, weigert ze te gaan. ‘Dit huis is van dit werk, en dit werk is van dit huis’, protesteert ze tevergeefs.

Wortels wereld
Aan de hand van werk, foto’s en bijzondere quotes geeft de tentoonstelling Ans Wortel. Bohemienne in Bergen geeft een bijzonder inkijkje in de wereld van de kunstenares. Een Wall of Fame laat ruimte voor persoonlijke herinneringen van Bergenaren, bezoekers en bewonderaars aan Ans Wortel, haar kunstenaarschap en unieke persoonlijkheid.


Nieuwe expo bij The Obsession of Art

Periode t/m Zondag 10 juni

De liefde bedrijven met betekenis

Ze zingt, roept, schreeuwt en danst in de wervelende uitdaging van de overdracht van betekenis. En de magie van dat ritueel verbeeldt zij, streek voor streek, kleur na kleur, laag voor laag, offer na offer in de unieke metafoor op het alles eisende doek. In de geest die door geen mens afgewezen kan worden; de kracht van de Liefde. Dat is kunst, doorwrochte, doorleefde, eeuwig durende en blijvende kunst.  Haar werken zijn bakens van betekenis in een radeloos naar zingeving zoekende wereld. Als de reikende,  ineengeslagen handen van de kinderen die de toekomst zijn. Ze vindt oneindig veel inspiratie in de romantiek en de realiteit van het mens-zijn. En bij de grote meesters Rembrandt van Rijn of Robert Heindel. Net als zij doopt zij haar penselen in bronnen van ongebreidelde emotie.

Afbeelding: Lizette Luijten, Noble Grace, Original painting, Oil on canvas, 120 x 100 cm

The Obsession of Art

Molenstraat 3

1861LG Bergen

info@artobsession.com

www.artobsession.com


Elegante rijkdom in Museum Het Sterkenhuis

Plooien zijn er in talloze vormen, gedrapeerd of vastgenaaid, functioneel of louter ter versiering, als teken van status of voorgeschreven, maar: altijd elegant. Historisch Museum Het Sterkenhuis koestert zijn unieke textielcollectie met juweeltjes van de Hollandse streekmode waaronder gesteven kappen, damasten rokken en versierde jakken, allemaal kunstig voorzien van plooien. De seizoenstentoonstelling Mooie Plooien toont hoogtepunten uit de collectie van oprichtster Marie van Reenen-Völter, latere aanwinsten van Het Sterkenhuis en hedendaags werk. Te zien t/m 28 oktober 2018.

Plooien in Bergen

Museum Het Sterkenhuis laat zien hoe de plooien van de kappen, gedragen bij de streekdracht, werden gemaakt. En hoe dames op het platteland weliswaar de mode volgden, maar die vertaalden naar eigen smaak. Textielkunstenares Gerda Schimmel (1953) laat zich in Het Sterkenhuis inspireren door de rijke geschiedenis van de streekdracht. Van lange stroken wegwerptextiel maakt zij prachtige vormen door te vouwen en in wisselende ritmes te rijgen en aan te snoeren.

Vanaf de oudheid

Mooie Plooien gaat terug tot de oude Egyptenaren, die gebruikmaakten van een speciale techniek voor het weven van geplooide stoffen. Textielkunstenares Ann Richards (1947), gespecialiseerd in deze techniek, weefde speciaal voor de tentoonstelling een aantal bijzondere stoffen. Prachtige voorbeelden van archeologisch textiel vertellen de geschiedenis van diverse oude plooitechnieken.

Plooien in de mode

Natuurlijk is er ook aandacht voor de rol van plooien in het modebeeld. Historische kleding laat zien hoe plooien het silhouet van de vrouw door de eeuwen heen vormen én veranderen. Van 18e-eeuwse zware damasten rokken met diepe plooien tot grote, poffend geplooide mouwen met strakke manchetten vanaf 1830. De plooi verdwijnt nooit helemaal uit het modebeeld, ook niet met het functioneler worden van kleding in de 20e eeuw. Gelukkig maar, want plooien blijven een plezier om naar te kijken.

Tentoonstelling Mooie Plooien | Museum Het Sterkenhuis |  t/m 28 oktober 2018


Boomsculptuur Anne de Vries staat nu bij Kranenburgh

Foto: Peter H. Toxopeus

De tuin van Museum Kranenburgh wordt tijdelijk een bijzondere boom rijker. Mask Off  lijkt op het eerste oog een echte boom, maar niets is minder waar. Kunstenaar Anne de Vries (1977) ontwierp zijn sculptuur middels digitale technieken en liet deze op levensgroot formaat uitvoeren in kunststof. In het werk van Anne de Vries is te zien dat hij opgroeide in het digitale tijdperk, waarin je de werkelijkheid eenvoudig naar je hand kan zetten. Realiteit en manipulatie vinden elkaar in deze mysterieuze sculptuur.

Boze boom tegen klimaatverandering
Het werk mag dan gemaakt zijn met behulp van technologie, het is er geen lofzang op. De boom is kaal en donker; verbrand en weer verder gegroeid en heeft een griezelige grimas.  De Vries maakte zijn sculptuur ook als aanklacht tegen klimaatverandering en de toenemende druk die de mens uitoefent op de natuur. Mask Off is vanaf maandag 12 maart een jaar lang te bewonderen op de plek waar het naar verlangt: in de natuurlijke – en sprookjesachtige – omgeving van Kranenburghs beeldenbos.

Met dank aan Galerie Martin van Zomeren.


 

 

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.

Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries Alles wat je wilt weten over museum Kranenburgh en galeries