In het nieuwe jaar gaat een biertje 3,50 kosten
Horecaondernemers moeten nu meer dan tien procent extra betalen voor een fust Heineken en bijna zeven procent meer voor Grolsch
Gepubliceerd: 6 januari 2023
Deze maand zijn de prijsverhogingen van de biermerken van Heineken en Grolsch ingegaan, na de aankondiging hiervan een maand geleden. Daardoor gaan horecaondernemers nu meer dan tien procent extra betalen voor een fust Heineken en bijna zeven procent meer voor Grolsch. Dit meldt De Ondernemer.
Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, zegt dat iedere ondernemer een eigen afweging maakt over wat hij of zij met de bierprijs doet. Hij zegt daarentegen dat met deze flinke prijsstijgingen het lastig is om die niet te laten voelen bij de gasten. Ook in de zaak van Willemsen kost een biertje nu 3,50.
De prijsstijgingen worden overal in de horeca gevoeld. Zo betaal je dit jaar bij het carnaval in Breda bijna dertig cent meer per biertje. De prijzen zijn zelfs zo hoog geworden dat een café in Uden hierdoor is overgestapt naar Duits bier.
Prijsverhoging maakt bezoeker kritischer
De stijgende bierprijzen doen zeer bij bierliefhebbers. Dit geldt ook voor Zoran Gavrilovic, barman van ’t Weeshuys in Zwolle. Hij zegt over zichzelf dat hij kritischer is geworden waar hij tegenwoordig zijn biertje drinkt. Door de stijgende prijs verwacht hij nu dat er niet alleen simpelweg een biertje aan hem wordt geserveerd. Hij vindt dat je nu als bedrijf kwaliteit en een toegevoegde waarde moet realiseren. Het gaat volgens de barman steeds meer om een goede sfeer tijdens een bezoek aan de horeca.
Lees hier verder.