Horeca: coronacrisis overleeft, maar lukt dat ook met de energiecrisis?
Support Your Locals!
Gepubliceerd: 25 november 2022
Vakantieparken en hotels zijn volgeboekt en een tafel reserveren in een restaurant valt niet mee. De horecaprijzen zijn bovendien flink omhoog gegaan, zonder dat de bezoekers zich daardoor laten afschrikken. Het klinkt als een ideale situatie voor de ondernemers. Want sinds de coronamaatregelen van de baan zijn, nemen de bestedingen van consumenten toe. Hoewel er iets minder fysieke spullen werden aangeschaft, gingen Nederlanders er wel meer op uit. Consumenten gaven op jaarbasis 2,3% meer uit becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), onder meer aan cultuur, recreatie en horeca. ,,Nu het weer kan, willen Nederlanders genieten’’, zegt Jos Klerx, sectormanager Horeca, Recreatie en Toerisme bij Rabobank
Het lijkt in schril contrast te staan met het sentiment onder de horecaondernemers. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen het hardst van alle sectoren, bleek deze week uit onderzoek van het CBS. Daar gaan bijna vier op de tien ondernemers uit van een verslechtering van het economisch klimaat. ,,Horecaondernemers reageren altijd wat extremer. Als het goed gaat, hebben zij het meeste vertrouwen en als het slechter gaat, hebben zij het minste vertrouwen van iedereen’’, omschrijft Klerx de aard van de beroepsgroep.
Toch snapt hij de zorgen wel: ,,Het klinkt tegenstrijdig, want op dit moment gaat het inderdaad goed. De huidige situatie geeft geen aanleiding voor zorgen en ik verwacht dat het in december ook nog goed blijft voor de horeca. Daarna wordt het lastig. De eerste maanden van het jaar zijn van oudsher een moeilijke tijd voor de horeca en dat zal nu zeker zo zijn. Het lage consumentenvertrouwen zal tot lagere koopbereidheid leiden. Na de eerste lockdown zijn de prijzen in de horeca omhoog gegaan, maar de huidige stijging van de kosten – waaronder de energieprijzen – is lastig door te berekenen aan de klanten en dat zet druk op de winstmarges. De teruggang van de retailomzet is een voorbode van slechtere tijden voor de horeca. Bovendien zagen we tijdens vorige crises dat de horeca vaak snel de dupe is.’’
Terugbetalen coronasteun is uitgesteld
De negatieve stemming onder ondernemers in de horeca wordt ook bevestigd door economen van de ABN Amro. Volgens de bank gaan restaurants en cafés een moeilijke tijd tegemoet. Door druk op de koopkracht is de kans groot dat consumenten minder vaak uit eten zullen gaan. Zelfs voor fastfoodrestaurants, die tijdens de financiële crisis van 2009 nog goede zaken deden, zijn de vooruitzichten nu niet heel gunstig, aldus de bank, die voorspelt dat de omzet in 2023 met zo’n twee procent zal krimpen.
,,En dan hebben de ondernemers nog geluk dat het terugbetalen van de coronasteun is uitgesteld tot april volgend jaar. Als dat nu had moeten gebeuren, was het echt een slagveld geweest’’, zegt voorzitter Robèr Willemsen van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland.
Volle restaurants geven vertekend beeld
Hij wil ook het beeld van de volle restaurants nuanceren. ,,Natuurlijk zijn er bedrijven waar het in het weekend, of soms zelfs de hele week, vol zit, maar er zijn ook steeds meer zaken die de deuren een paar dagen per week gesloten moeten houden, de openingstijden aanpassen of deels dicht gaan. Dat doen ze soms vanwege de hoge energierekening en veel vaker nog om de kwaliteit te waarborgen, nu ze geen personeel hebben om vol te kunnen draaien.’’
Willemsen zegt dat de weerbaarheid en veerkracht van ondernemers groot is, maar het nu zwaar op proef wordt gesteld. ,,Ondanks dat knokken ondernemers door en is het van groot belang dat het kabinet oog heeft voor het grote belang van MKB voor de economie in plaats van het te zien als een melkkoe.’’
Hij bevestigt de zorgen over de koopkrachtdaling van de gasten, de hoge energierekening en de stijgende prijzen van toeleveranciers. En er zijn meer zorgen: ,,Vis, vlees, zuivel, bier. Ik kan niks bedenken dat niét duurder is geworden. Voor sommige producten betalen we 15 tot 40% meer en dat kunnen we echt niet doorberekenen aan de klanten.”
,,Ook hebben veel ondernemers een fikse huurverhoging gekregen en gaan de lonen omhoog. Ja, de horeca is wat duurder geworden, maar in marge leveren we flink in. En ja, veel zaken lijken nu nog vol te zitten, maar zo fantastisch gaat het niet. De eerste maanden van het nieuwe jaar zullen echt heel pittig worden, want er komt een giftige cocktail vol tegenslag aan.’’
Bron: www.deondernemer.nl