Hokjes denken
Column: Kraantje
Gepubliceerd: 24 juli 2020
‘Wat lees ik nu weer, musea in Nederland dreigen om te vallen?’ ‘Nou dat is niet zo gek met al die coronaregels, ze kunnen maar een kwart van het normale aantal bezoekers ontvangen. Alleen al bij ons in het dorp heeft Kranenburgh een tekort en hebben ze extra financiële steun van de gemeente moeten vragen. Nu maar hopen dat hun nieuwe tentoonstelling voldoende publiek trekt zodat ze een klein beetje uit de rode cijfers kunnen komen.’ ‘Hoe heet de tentoonstelling?’ ‘Lucht.’ ‘Lucht, maar dat is toch hartstikke racistisch en totaal niet inclusief?’ ‘Pardon, wat bedoel je?’ ‘Heb je Zomergasten niet gezien afgelopen zondagavond, Glenn de Randamie beter bekend als Typhoon, de zomergast, vertelde “Als je de lucht ademt in een samenleving, dan adem je deels ook dat geïnstitutionaliseerde racisme”. En hoe divers is de samenstelling van de kunstenaars, bij deze tentoonstelling, vast allemaal witte mannen.’ ‘Maar dit is niet zomaar kunst, dit is hogere kunst, dat is sowieso een exclusief wit bastion. Bij populaire kunst is het aanbod heel gemêleerd, hoeveel Nederlandse jongeren luisteren niet naar Hip Hop of Boef en dat soort artiesten. Populaire muziek is in ons land toch ontzettend inclusief.’ ‘Nou niet als je naar de festivalsector kijkt. Zo schijnen Awakenings en Dekmantel hartstikke racistisch te zijn.’ Hoe kom je daar bij? DJ Rush, Steve Rachamad, Jeff Mills en de legendarische Carl Cox, allemaal dj’s die niet ongetint zijn, draaiden daar.’ ‘Ik verzin het niet. Dit zijn echt heersende meningen onder een groep festivalgangers.’
‘Ach het kan altijd erger. Van de week las ik een krantenartikel dat de overtreffende trap van ironie was.’ ‘Nog grappiger dan de nazaat van een Ghanese slavenhandelaar die niet een huis in Accra maar in Amsterdam opeist?’ ‘Zeker, het summum van de revolutie die haar eigen kinderen opeet. Of zoals iemand het omschreef, een bizarre combinatie van McCarthyisme, de Maoïstische Culturele Revolutie en Lord of the Flies. Een volksgericht avant la lettre. Een club in Amsterdam die zich als progressiefste club en meest “safe space” van Nederland afficheerde is zelf ten prooi gevallen aan het antiracisme debat. En weet je wat de oorzaak was? Het strenge deurbeleid, die feestgangers weren die eruit zien zoals wij, geen piercings, niet extravagant genoeg, crocs dragend, gewoon doorsnee?’ ‘Nee.’ ‘Te weinig dj’s van kleur?’ ‘Nee, er werd braaf geturfd welk kleurenpalet aan bod kwam en 1/3 van de geboekte artiesten voldeed daaraan.’ ‘Te weinig gekleurd personeel?’ ‘Nee, vijftien procent was gekleurd.’ ‘Wat was dan het probleem?’ ‘De club heeft zich op 31 mei niet meteen uitgesproken vóór de Black Lives Matter-beweging, terwijl ze wel op sociale media meldde dat ze 1 juni weer open gingen. En ook dat ze te exclusief wilde zijn.’ ‘Maar dat is juist toch zo typisch aan dit soort tenten, een soort Mean Girls in de club scene.’ ‘Dat is toch ook het bizarre aan deze hele beweging, iedereen wordt in een hokje geplaatst, je moet aan een aantal voorwaarden voldoen om deugdelijk te worden gevonden. Straks moet je niet alleen bij restaurants een lijst afvinken met vragen over je gezondheid maar moet je te pas en te onpas bij allerlei gelegenheden ook een checklijst invullen met betrekking tot je huidskleur, muziekvoorkeur, seksuele geaardheid etc.’ ‘Een soort deuglijst bedoel je?’ ‘Ja, en afhankelijk van je score kom je hoger of lager op de rangorde. Je wordt dus afgerekend op eigenschappen die inherent aan je wezen zijn.’ ‘Heet dat niet discriminatie?’
‘Tsja, als je het zo bekijkt, is voetbal de meest inclusieve vrijetijdsbesteding.’ ‘Je hebt een punt, misschien moeten we in het kader van het nieuwe bewustzijn geen subsidie meer geven aan elitaire culturele instellingen die “kleurloos” zijn en alleen nog maar subsidie aan voetbal geven. Weg met al dat elitaire gedoe.’
‘Maar voor we weer zo ver zijn dat er überhaupt gevoetbald kan worden, moet de maatschappij wel coronaproof zijn.’ ‘Oh, maar dat is een kwestie van tijd. Zo heeft het orakel ut Eastermar, gemeente Tytsjerksteradiel, Doutzen Kroes, weer van zich laten horen. Zij meldde op Instagram dat ze na uren onderzoek haar bevindingen met ons wil delen.’
‘Nou, ik ben erg benieuwd wat voor diepere wetenschappelijke inzichten ze heeft ontdekt.’ ‘Zij is tot de volgende conclusie gekomen: “Is het gemakkelijker om een door angst gedreven samenleving te beheersen? Willen ze het beste voor ons? En met ’zij’ heb ik het over de media, de farmaceutische industrie, onze regeringen en alle grote bedrijven die heel andere belangen hebben dan de onze, zo lijkt het.” ‘Zij vermoedt dus een complot?’ ‘Inderdaad.’
‘Dan hoop ik dat ze naast een vaccin voor corona binnenkort ook een medicijn tegen Naegleria fowleri ontdekken.’ ‘Waarom?’ ‘Omdat dat een ernstige ziekte kan veroorzaken. Deze eencellige parasiet komt je lichaam binnen via de neus. Het baant zich vervolgens een weg naar de hersenen. Daar kan een infectie optreden die ’PAM’(primaire amoeben meningo-encephalitis) wordt genoemd, waarbij het brein wordt “weggegeten”.’
‘Nu je het zegt, een deel van de maatschappij, van opiniemakers, media, beroemdheden tot en met internet wetenschappers lijkt hier collectief last van te hebben. Ik blijf overigens wel met een vraag zitten.’ ‘Oh ja, welke?’ ‘Weet Doutzen na al die studie nu ook wat Victoria’s secret is?’