Deel

advertentie

Heb jij wel eens nagedacht over een fijne job in de Bergense horeca?

Elf kenmerken van een geboren gastvrouw en -heer

Heb jij wel eens nagedacht over een fijne job in de Bergense horeca?

Gastvrijheid, wat is dat nou precies? Sommige mensen stralen het van nature uit, anderen moeten er hard voor werken. Het is een gevoel wat moeilijk te definiëren is. Toch herken je het meteen als iemand gastvrij is! Een vriendelijke glimlach, een open uitstraling en een uitgestoken hand. Veel bedrijven zijn altijd op zoek naar de perfecte gastvrouw of -heer om hun gasten te ontvangen. Ben jij benieuwd welke competenties de perfecte gastvrouw of -heer heeft? Wij delen 11 belangrijke kenmerken waaraan je de perfecte gastvrouw of -heer herkent! Hoeveel herken jij er in jezelf?

1. Oprecht geïnteresseerd
Je doet niet alsof, je bent oprecht begaan met de ervaring van je gasten! Je vind het belangrijk om erachter te komen waarmee ze geholpen kunnen worden en waar ze mee zitten. Daarom luister je met aandacht naar degene die vertelt, probeer je tussen de regels door te lezen en beëindig je een gesprek pas als je echt zeker weet dat er verder niets meer is waar jij mee kunt helpen.

2. Open uitstraling
Je merkt het in je dagelijks leven: je bent toegankelijk en hebt een open uitstraling. Mensen stappen graag op jou af en maken makkelijk een praatje met je. Bij een functie als gastvrouw of -heer komt dit natuurlijk geweldig van pas! Gasten zien direct aan je dat jij er bent om hen te helpen.

3. Enthousiast en gemotiveerd
We hebben allemaal wel eens te maken gehad met ongemotiveerde mensen: de chagrijnige caissière in de supermarkt, die ober waarvan je ziet dat hij er geen zin in heeft. Je vraagt jezelf af: waarom doe je dit werk nog? Dit zal jou niet overkomen! Je hebt het naar je zin op de werkvloer omdat je doet wat je leuk vindt: mensen helpen. Daarom ben je altijd enthousiast en gemotiveerd.

4. Representatief
Natuurlijk plof je ’s avonds lekker in je joggingsbroek op de bank, maar tijdens je werk zie je er tiptop uit! Je houdt je aan de dresscode van je werkplek en vindt het leuk om er representatief en stijlvol uit te zien. Je bent namelijk het visitekaartje van het bedrijf waarvoor je werkt. Voor je ’s ochtends de deur uitgaat check je nog één keer of alles klopt, en ook tijdens je werk hou je in de gaten of je er nog steeds representatief uitziet.

5. Behulpzaam
Misschien wel de belangrijkste competentie voor gastvrouwen en -heren. Je wil het leven van de mensen om je heen zo aangenaam mogelijk maken, vooral op je werk. Je verkoopt geen “nee” en bent bereid om je oprecht in te zetten voor je gasten. Hierin ga jij net dat ene stapje verder dan anderen: je helpt niet alleen met primaire zaken, maar ook met de extraatjes. Een kopje koffie, het aannemen van de jas en even meelopen naar de lift, dat is voor jou vanzelfsprekend.

6. Mensenkennis
Je hebt er een zintuig voor: het lezen en doorgronden van mensen. Dit komt je goed van pas want je hebt binnen no-time door welke gasten meer aandacht nodig hebben dan anderen. Ook herken je gasten die behoefte hebben aan een leuk praatje en weet je wie daar absoluut geen tijd voor of zin in heeft! Dit is wat jou zo’n people-person maakt.

7. Communicatief sterk
Communiceren kan je als de beste, want je bent supersociaal! Dit betekent dat je informatie opslaat, een boodschap duidelijk en correct kunt overbrengen, de juiste toon en woordkeuze hanteert en niet om zaken heen hoeft te draaien. Als je terugkomende gasten er achter komen dat je hun naam na één keer hebt onthouden zijn ze helemaal onder de indruk!

8. Sterk verantwoordelijkheidsgevoel
Je voelt je niet alleen verantwoordelijk voor de gast die tegenover je staat, maar net zo goed voor alles wat daar omheen valt. Je begrijpt namelijk dat je een belangrijk onderdeel bent van het bedrijf waar je voor werkt. Daarom zorg je dat de ontvangstruimte er altijd uitziet als een foto in de Quote 500, dat de doorstroom van gasten vlot en soepel verloopt en dat niemand te lang staat te wachten. Zelf sta je natuurlijk 10 minuten van te voren ook al te popelen om te beginnen!

9. Teamplayer
Gastvrouw of -heer zijn dat doe je natuurlijk niet alleen, maar in een gemotiveerd en professioneel team. Samen halen jullie plezier uit je werk en zorgen jullie ervoor dat de samenwerking op topniveau blijft. Meningsverschillen tussen jou en je collega’s kunnen bestaan, maar deze zijn voor je gasten nooit te merken. Ook ben je altijd eerlijk tegen elkaar: als iets niet perfect loopt durf je elkaar hier op aan te spreken, want samen sta je sterker dan alleen!

10. Professioneel
Natuurlijk ben je een gastvrouw of gastheer, maar in je DNA schuilt de professionaliteit van een echte businesswoman/businessman. Je werkt efficiënt en zonder omwegen, je bent slagvaardig en twijfelt niet te lang over een beslissing. Ook heb je verstand van zaken en durf je op je strepen te staan als dit nodig is. Werken als gastvrouw of -heer voor een groot Nederlands bedrijf: dat is werken en netwerken in één!

11. Fit en energiek
Gastvrouw of -heer zijn doe je allang niet meer vanachter een stoffige receptie. Gasten worden proactief door jou ontvangen. Dit betekent dat je op alle plekken tegelijk bent. Je ontvangt gasten bij binnenkomst, registreert ze in de computer, brengt hun jas naar de garderobe en regelt een kopje koffie voor ze bij de bar! Dat fitnessabonnement kan je wel opzeggen, jij doet je cardio gewoon tijdens werktijd!

Hoeveel van bovenstaande kenmerken waren op jou van toepassing? Voldoe jij aan minimaal 9 van de 11 kenmerken? Dan ben jij een geboren gastvrouw of -heer. Ben je nog op zoek naar jouw droombaan in deze branche? Kijk dan even in de rubriek “Gevraagd: horecapersoneel in Bergen (aan Zee)”

advertentie

Meer 'Horeca':

Coronakwartje steun in de rug voor lokale horeca

5 juni 2020

Met posters en bierviltjes willen ze de gasten op de actie attenderen

Misschien lees je dit vanaf een zonnig terras met een vers biertje voor je neus. Na maanden van lockdown is de horeca eindelijk weer open.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Meer Bokkensprongen

4 juni 2020

Door: Pieter van Dijk

In het eerste hoogseizoen reden Marcel, Erno en ik op het fietsje naar Groet, of ik kon met Erno meerijden in zijn Alpha Julia, wat ik zo een geweldig mooie auto vond..

Rondje horeca…23

5 juni 2020

Interview met Paul de Wit van Wonder's

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we deze editie Paul de Wit van Wonder's voor de camera. Harry Steunenberg ...

Zilte Zoen in Bergen aan Zee is gered en gaat weer open

29 mei 2020

Maandag 1 juni a.s. gaan de deuren weer open

De nieuwe eigenaar is de familie Peek uit Bergen, zij investeerden al eerder in horecabedrijven. Er is geen dag verloren gegaan, zegt Robbert Peek.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… herinneringen aan Thé Lau

29 mei 2020

Door: Hans Dekker

In de tijd dat ik in Bergen in de horeca werkte, waren tennis en squash ‘the things to do’. Je verdient natuurlijk redelijk je geld...

Rondje horeca…22

29 mei 2020

Interview met André Rzepka van Fabels Eten & Drinken

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we deze editie André Rzepka van Fabels Eten & Drinken voor de camera.

Nieuwe steunmaatregelen zijn welkom én essentieel voor horecaondernemers!

22 mei 2020

Geen tijd voor lange bureaucratische processen

KHN is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Op 20 mei presenteerde het kabinet een aanvullend steunpakket voor bedrijven,...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Bokkesprong

22 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Als ik het zo bekijk dan heeft bijna half horeca Bergen en omstreken in de Bokkensprong gewerkt. Mijn beurt was het in ieder geval op Koninginnedag 1975. ...

Advertorial: Veiligheidschermen voor de horeca

22 mei 2020

Minimale aanpassing van bestaande routing en lay-out en lage investering, optimaal rendement

Op een zo veilig mogelijke manier uw gasten weer kunnen verwelkomen in tijden van corona. Dat is het belangrijkste uitgangspunt...

Strandpaviljoen EVI stopt

15 mei 2020

De eigenaren lieten dit weten via socialmedia

Wij hebben stormen doorstaan en brandjes overleefd, veel feest gevierd en bovenal van heel veel zonnige dagen mogen genieten. Maar nu moeten wij u...

Wijn expert Cuno van ’t Hoff (filmpje)

15 mei 2020

Lekker thuis en toch mooie wijnen proeven! Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen

Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen. Klik hier voor het filmpje.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Heerlijkheid 6

15 mei 2020

Door: Hans Dekker

‘De Heerlijkheid ’was een café van Dirk Blaauboer en de ingang grensde aan de keuken van de Pilaren in het straatje van de Marskramer...

Een zeer bijzonder culinair evenement in aantocht…

15 mei 2020

Op 23 en 24 mei 2020 organiseert Merlet met zes Noord-Hollandse chefkoks een fantastische culinaire middag

Gasten kunnen op zaterdag 23 en zondag 24 mei genieten van een culinaire middag langs zes restaurants in Noord-Holland. Middels het grootste “Drive-thru”-concept van Nederland geniet u...

Wat mag er nu precies wel en wat niet in de horeca per 1 juni a.s.

15 mei 2020

KHN geeft uitleg. Alles overzichtelijk op een rij.

Het kabinet heeft tijdens de persconferentie van woensdagavond 6 mei 2020 bekendgemaakt dat de horeca met ingang van 1 juni 2020

Ook hotel blooming gaat weer van start (filmpje)

15 mei 2020

Weliswaar niet op volle kracht, de richtlijnen staan dat namelijk niet toe, maar ze gaan 2 juni wel weer open

blooming gaat 2 juni weer open! Het team is er helemaal klaar voor om iedereen een heerlijk ontspannen en uiteraard veilig verblijf te kunnen bieden. Wij kunnen niet wachten. Wanneer kom jij weer logeren? Klik hier voor het filmpje.

Rondje horeca…20

15 mei 2020

Interview met Steef van Leeuwen van de Taverne

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen

KHN-voorzitter Róber Willemsen: “Stap voor stap komen we er”

8 mei 2020

Vanaf 1 juni geldt: maximaal dertig gasten per horecazaak. Wat vind je daarvan?

KHN is blij met de gefaseerde opening van de horeca, maar zegt wel dat een financieel noodplan keihard nodig is.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal 2

8 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Was Arie Boekel de meest toonaangevende horeca-exploitant in de regio Bergen, van de jaren 60/70. Op zijn manier was Dirk Blaauboer heel bepalend...

Rondje horeca…19

8 mei 2020

Interview met Koert Hans Smit. Hij is eigenaar van de Strandpaviljoens Hemingway's Beach en Noorderlicht

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zeven weken...

Fletcher Hotel Bergen gooit de deur weer open

1 mei 2020

Veel hotels hielden de deuren van hun restaurants en cafés tot voor kort helemaal gesloten

Toch hoeft dat volgens de noodverordening niet: openstelling voor eigen gasten mag namelijk gewoon.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal

1 mei 2020

Door: Hans Dekker

In de tijd dat ik in Nero’s Place, the Club, Rainbow of café de Heerlijkheid werkte, hoefde dat

Familiebedrijven in de horeca. Zo doen ze dat bij het klimduin in Schoorl

1 mei 2020

En nee... verrassend genoeg is deze foto niet genomen vóór de horecasluiting

Deze werknemers hoeven zich niet aan de 150cm-maatregel te houden, want dit zijn de twee gezinnen die de restaurants onderaan het Klimduin draaiende houden.

Bergen is een (tijdelijke) traiteur rijker (filmpje)

1 mei 2020

Nou waren we al ernstig verwend in Bergen, maar...

Sinds vandaag hebben we er ook nog eens een traiteur bij. Waar... bij Bistronomie 't Parkje.

Rondje horeca…18

1 mei 2020

Interview met Martin van Bourgonje van hotel-restaurant Merlet en hij heeft ook goed nieuws te melden

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zes weken...

Nieuw in Bergen: Bistronomie ’t Parkje transformeert tijdelijk in een traiteur-delicatessenzaak.

24 april 2020

Wanneer: Vanaf Koningsdag, maandag 27 april

Dagelijks tussen 12:00 en 20:00 uur kunt u bij ons terecht om bistronomische specialiteiten af te halen.

Restaurants Zilte Zoen Bergen aan Zee en Egmond gesloten. Eigenaar failliet

24 april 2020

Zilte Zoen Schoorl blijft open

De eigenaar, Hiemstra, zou het faillissement zelf hebben aangevraagd. 32 medewerkers komen op straat te staan.

Rondje horeca…17

24 april 2020

Interview met Ingrid van Leeuwen van eetcafé de Lamoraal (filmpje)

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De magie van de horeca

24 april 2020

Door: Pieter van Dijk

De Horeca heeft altijd een grote, bijna magische aantrekkingskracht op mij gehad. Dat merkte de eerste keer dat ik Anna Boleyn binnen liep als 13 jarig scholiertje.

De horecabranche is teleurgesteld over de verlenging van de coronamaatregelen

24 april 2020

Rutte: "Protocol opstellen helpt, maar betekent niet dat de sector weer open kan"

Dirk Beljaarts, algemeen directeur van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt tegen NU.nl zelfs "boos" te zijn.

Wekelijkse update: Help de lokale restaurants de crisis door…

28 mei 2020

Een overzicht van weer heerlijke nieuwe menu's

Kijk hier voor het overzicht. Hebben we u als ondernemer over het hoofd gezien? Laat het ons dan snel even weten via: [email protected]

De komende weken wordt beslist of, wanneer en hoe de horeca weer (geleidelijk) open kan na de ‘intelligent lockdown’

24 april 2020

Hoe nu verder...

Dat deze heropening niet van de ene dag op de andere dag van nul naar de gewone situatie zal gaan is logisch en dat de horeca er in ieder geval...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Rainbow deel 2

17 april 2020

Door: Hans Dekker

De Rainbow had zijn plek wel gevonden tussen de talloze horecazaken in Bergen. De weekenden zaten goed vol met natuurlijk als hoogtepunt...

Hoe rendabel kan de 1,5 mtr economie voor de horeca zijn?

17 april 2020

Het nieuwe normaal... dat is voor het merendeel van de horeca geen optie

KHN heeft op dit moment veel overleg over de veelbesproken 1,5-meter-horeca en laat weten later deze week op de inhoud ervan terug te komen. Wel wil Willemsen (KHN-voorzitter) alvast wat dingen erover zeggen:

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

17 april 2020

Ondernemen in uitdagende tijden...

Als een donderslag bij heldere hemel kwam op zondag 15 maart in de namiddag het bericht binnen dat alle restaurants onmiddellijk de deuren moesten sluiten.

Terug