Geen Lidl in ‘kakdorp’ Bergen!
Column: Rob van de Pas
Gepubliceerd: 5 augustus 2022
De titel van mijn tweewekelijkse column in ons Flesje kreeg ik op een discount-technische wijze aangereikt van een reaguurder die op Facebook commentaar gaf op het bericht dat de Raad van State in Den Haag een vestiging van Lidl in onze Heerlijkheid óók in tweede instantie niet gepast vindt. Gratis en voor niets dus!
De Mare 13
Met dit soort reacties ‘Bergen is een kakdorp’ op Facebook kun je mij volledig opvegen. Zo’n toetsenbord-terrorist zit ergens in De Mare 13 in zijn zure flatje boven de Lidl vast te stellen dat ‘van al zijn jongensdromen alleen het oud worden is gehaald’. Onze ‘Herman’ zit te janken over het gegeven dat Bergen een kakdorp is. Obligaat toetsenbord-rammen over mijn kunstzinnige kustdorp, waar hij zelfs met een bak onevenredige huursubsidie nog géén dag mag komen logeren! Laat staan een kratje hypotheek-bier scoren bij de lokale discounter die er nog wél is.
Het Regent Zonnestralen
Ik noem hem ‘Herman’ om een bruggetje te maken naar Thomas Acda, die samen met Flikken Maastricht-acteur Sergio IJssel het olijke en kleinburgerlijke ‘inclusie’ vriendenduo vormt in de hedendaagse Lidl-reclames. Als je die commercials goed bekijkt vallen mij twee dingen op.
Eén; … de al dan niet samenwonende vrienden en hun samengestelde gezinnen wonen in een multiculturele omgeving met veel gemeenschapszin.
Twee; … de opnames vinden gewoon plaats in de verse Vinex-wijk De Mare 13. Zo’n mooie Lidl zit in de winkelplint van een supermodern flatgebouw met acht tot tien verdiepingen.
Elitair
Nou, als je dan bedenkt dat een appartementengebouw met drie bouwlagen in Bergen Centrum al bijna leidt tot een gewapende volksopstand der Nimby’s, waar wil je dan de Lidl-doelgroep gaan huisvesten?! Bergen is een elitair kunstenaarsdorp en daar woont nu eenmaal de happy few. Daar is géén ruimte voor nog meer nivellering, meer van hetzelfde en de terreur van kansparels die ‘eigendom’ maar diefstal vinden.
Tropical Night
Ben je net uitgeroepen tot het twee na beste dorp van Nederland komen Thomas en Sergio in hun kleurrijke Hawaii-shirts de Tropical Night herintroduceren. Alsjeblief zeg, dat moeten we hier toch niet willen?! De Heerlijkheid Bergen is zo aantrekkelijk geworden vanwege de exclusiviteit die we kunnen bieden. Die bijzondere eigenschappen verrijk je niet met vestigingen van H&M, Pearl, Blokker, WE, Nelson, Bristol, Action, Jumbo of Lidl.
Ik heb even in wat andere bovengemiddelde en leefbare dorpen rondgereden om vast te stellen of ik aan kokervisie begin te lijden! Niet dus.
Wassenaar, geen Lidl, Bloemendaal, geen Lidl, Blaricum, geen Lidl, Laren, geen Lidl, Oosterbeek, geen Lidl, Rozendaal, geen Lidl en ook in Haren, géén Lidl…
Lidl Staete
De marketeers van de Duitse discounter zullen ongetwijfeld een plan hebben bedacht om juist wél in elitaire (kust)dorpen te willen gaan ondernemen. Dat is hun goed recht, maar wij doen ff niet mee.
Als Lidl Nederland echt aan reputatie building wil doen, kunnen ze het beste serieus gaan praten met de partijen die inmiddels plannen hebben om Bergen Centrum en het winkelhart definitief op de kaart te willen zetten. Creëer op de `voormalige ABN AMRO-locatie als blikvangende entree een fraai appartementengebouw ‘Lidl Staete’ met slechts twee bouwlagen en op de begane grond van die typische Bergense pareltjes zoals onder andere La Vie Locale van Anouk Stolwijk in de Ruïnelaan.
Robbie