Deel

advertentie

Een culinaire recensie in de media. Hoe moet je daar nou mee omgaan?

Natuurlijk is het zo dat de recensies in de krant steeds minder effect krijgen op je potentiële gasten

Een culinaire recensie in de media. Hoe moet je daar nou mee omgaan?

Een paar weken geleden ontving ik (Marjolein van Spronsen) een nieuwsbrief van een restaurant met als titel ‘Nou dat was me de recensie wel zeg’. Zij hadden de eer het onderwerp te zijn geweest van Hiske Versprille’s laatste Proefwerk voor het Parool. Ze kregen een 8 en gebruikten de recensie als onderwerp voor hun nieuwsbrief waarin ze de positieve punten maar ook de minder positieve opmerkingen benoemden.

Daar bleef het echter niet bij, ze hernoemde hun Bib Gourmand Menu tijdelijk naar het Hiske Gourmand Menu als hommage aan een ‘voortreffelijke journaliste, streng maar rechtvaardig’ (hun tekst). Het menu was exact hetgeen Hiske heeft beschreven en de opmerkingen over de morilles en de Caponata werden verwerkt, waardoor je dus eigenlijk van minimaal een 8+ maaltijd kon genieten. Een perfecte manier om een recensie te gebruiken!

In het verleden hebben we allemaal met enige regelmaat gezien dat een negatieve recensie in één van de landelijke dagbladen redelijk desastreus kan uitpakken! Voor restaurant Bijvangst in Amsterdam was een recensie een reden om de deur te sluiten maar restaurant Spingaren ging op een bijzonder positieve manier om met het rapportcijfer 3 van Hiske. Zij organiseerden een actie: “Pay As You See Fit bij Spingaren, kom langs, proef en betaal wat jij vond dat jouw eten waard was, inclusief feedback.”

Natuurlijk is het zo dat de recensies in de krant steeds minder effect krijgen op je potentiële gasten, tenslotte wordt de krant steeds minder gelezen. Toch is het nog steeds zo dat bedrijven die positief gerecenseerd zijn door Joël Broekaert van de NRC, Hiske Versprille van de Volkskrant, Pieter Nijdam van de Telegraaf en de vervanger van Hiske bij het Parool, Gilles van der Loo, dit direct merken in de reserveringen.

Ongeacht dat je kunt merken dat ook recensenten mensen zijn die of juist van culinair eten houden of meer van ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’, blijven zij voor toekomstige gasten een relatief ‘makkelijke bron’ van inspiratie. Tenslotte moet dezelfde toekomstige gast zich op het internet echt door diverse mini ‘recensies’ heen worstelen om dan uiteindelijk zijn eigen ‘gevoel’ te bepalen bij hetgeen hij leest van al deze recensenten.

Grote voordeel is echter wel dat als je als restaurant op een positieve manier reageert op een negatieve recensie dat dit dan ook vaak breed wordt weergegeven in de pers. Nog belangrijker is misschien wel dat je ook vertelt dat je een positieve recensie hebt ontvangen, zeker als dit in één van de landelijke dagbladen is. Met enige regelmaat treffen wij ondernemers die niet goed weten wat ze moeten vermelden in een digitale nieuwsbrief, nou, dit dus onder andere.

Lees hier de recensie die kortgeleden in Over de Tong in het NHD stond over restaurant Onder de Linde in Bergen.

Bent u op zoek naar ondersteuning op het gebied van Marketing & Communicatie? Wij gaan graag het gesprek met u aan om te kijken of we iets voor u kunnen betekenen.

Contact
Marjolein van Spronsen, verantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij van Spronsen & Partners horeca – advies. Wil jij contact opnemen dan kan dat via [email protected] of telefonisch: 071 541 88 67 of via LinkedIn.

Bron: Van Spronsen & Partners horeca – advies

Meer 'Horeca':

Coronakwartje steun in de rug voor lokale horeca

5 juni 2020

Met posters en bierviltjes willen ze de gasten op de actie attenderen

Misschien lees je dit vanaf een zonnig terras met een vers biertje voor je neus. Na maanden van lockdown is de horeca eindelijk weer open.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Meer Bokkensprongen

4 juni 2020

Door: Pieter van Dijk

In het eerste hoogseizoen reden Marcel, Erno en ik op het fietsje naar Groet, of ik kon met Erno meerijden in zijn Alpha Julia, wat ik zo een geweldig mooie auto vond..

Rondje horeca…23

5 juni 2020

Interview met Paul de Wit van Wonder's

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we deze editie Paul de Wit van Wonder's voor de camera. Harry Steunenberg ...

Zilte Zoen in Bergen aan Zee is gered en gaat weer open

29 mei 2020

Maandag 1 juni a.s. gaan de deuren weer open

De nieuwe eigenaar is de familie Peek uit Bergen, zij investeerden al eerder in horecabedrijven. Er is geen dag verloren gegaan, zegt Robbert Peek.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… herinneringen aan Thé Lau

29 mei 2020

Door: Hans Dekker

In de tijd dat ik in Bergen in de horeca werkte, waren tennis en squash ‘the things to do’. Je verdient natuurlijk redelijk je geld...

Rondje horeca…22

29 mei 2020

Interview met André Rzepka van Fabels Eten & Drinken

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we deze editie André Rzepka van Fabels Eten & Drinken voor de camera.

Nieuwe steunmaatregelen zijn welkom én essentieel voor horecaondernemers!

22 mei 2020

Geen tijd voor lange bureaucratische processen

KHN is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Op 20 mei presenteerde het kabinet een aanvullend steunpakket voor bedrijven,...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Bokkesprong

22 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Als ik het zo bekijk dan heeft bijna half horeca Bergen en omstreken in de Bokkensprong gewerkt. Mijn beurt was het in ieder geval op Koninginnedag 1975. ...

Advertorial: Veiligheidschermen voor de horeca

22 mei 2020

Minimale aanpassing van bestaande routing en lay-out en lage investering, optimaal rendement

Op een zo veilig mogelijke manier uw gasten weer kunnen verwelkomen in tijden van corona. Dat is het belangrijkste uitgangspunt...

Strandpaviljoen EVI stopt

15 mei 2020

De eigenaren lieten dit weten via socialmedia

Wij hebben stormen doorstaan en brandjes overleefd, veel feest gevierd en bovenal van heel veel zonnige dagen mogen genieten. Maar nu moeten wij u...

Wijn expert Cuno van ’t Hoff (filmpje)

15 mei 2020

Lekker thuis en toch mooie wijnen proeven! Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen

Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen. Klik hier voor het filmpje.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Heerlijkheid 6

15 mei 2020

Door: Hans Dekker

‘De Heerlijkheid ’was een café van Dirk Blaauboer en de ingang grensde aan de keuken van de Pilaren in het straatje van de Marskramer...

Een zeer bijzonder culinair evenement in aantocht…

15 mei 2020

Op 23 en 24 mei 2020 organiseert Merlet met zes Noord-Hollandse chefkoks een fantastische culinaire middag

Gasten kunnen op zaterdag 23 en zondag 24 mei genieten van een culinaire middag langs zes restaurants in Noord-Holland. Middels het grootste “Drive-thru”-concept van Nederland geniet u...

Wat mag er nu precies wel en wat niet in de horeca per 1 juni a.s.

15 mei 2020

KHN geeft uitleg. Alles overzichtelijk op een rij.

Het kabinet heeft tijdens de persconferentie van woensdagavond 6 mei 2020 bekendgemaakt dat de horeca met ingang van 1 juni 2020

Ook hotel blooming gaat weer van start (filmpje)

15 mei 2020

Weliswaar niet op volle kracht, de richtlijnen staan dat namelijk niet toe, maar ze gaan 2 juni wel weer open

blooming gaat 2 juni weer open! Het team is er helemaal klaar voor om iedereen een heerlijk ontspannen en uiteraard veilig verblijf te kunnen bieden. Wij kunnen niet wachten. Wanneer kom jij weer logeren? Klik hier voor het filmpje.

Rondje horeca…20

15 mei 2020

Interview met Steef van Leeuwen van de Taverne

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen

KHN-voorzitter Róber Willemsen: “Stap voor stap komen we er”

8 mei 2020

Vanaf 1 juni geldt: maximaal dertig gasten per horecazaak. Wat vind je daarvan?

KHN is blij met de gefaseerde opening van de horeca, maar zegt wel dat een financieel noodplan keihard nodig is.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal 2

8 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Was Arie Boekel de meest toonaangevende horeca-exploitant in de regio Bergen, van de jaren 60/70. Op zijn manier was Dirk Blaauboer heel bepalend...

Rondje horeca…19

8 mei 2020

Interview met Koert Hans Smit. Hij is eigenaar van de Strandpaviljoens Hemingway's Beach en Noorderlicht

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zeven weken...

Fletcher Hotel Bergen gooit de deur weer open

1 mei 2020

Veel hotels hielden de deuren van hun restaurants en cafés tot voor kort helemaal gesloten

Toch hoeft dat volgens de noodverordening niet: openstelling voor eigen gasten mag namelijk gewoon.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal

1 mei 2020

Door: Hans Dekker

In de tijd dat ik in Nero’s Place, the Club, Rainbow of café de Heerlijkheid werkte, hoefde dat

Familiebedrijven in de horeca. Zo doen ze dat bij het klimduin in Schoorl

1 mei 2020

En nee... verrassend genoeg is deze foto niet genomen vóór de horecasluiting

Deze werknemers hoeven zich niet aan de 150cm-maatregel te houden, want dit zijn de twee gezinnen die de restaurants onderaan het Klimduin draaiende houden.

Bergen is een (tijdelijke) traiteur rijker (filmpje)

1 mei 2020

Nou waren we al ernstig verwend in Bergen, maar...

Sinds vandaag hebben we er ook nog eens een traiteur bij. Waar... bij Bistronomie 't Parkje.

Rondje horeca…18

1 mei 2020

Interview met Martin van Bourgonje van hotel-restaurant Merlet en hij heeft ook goed nieuws te melden

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zes weken...

Nieuw in Bergen: Bistronomie ’t Parkje transformeert tijdelijk in een traiteur-delicatessenzaak.

24 april 2020

Wanneer: Vanaf Koningsdag, maandag 27 april

Dagelijks tussen 12:00 en 20:00 uur kunt u bij ons terecht om bistronomische specialiteiten af te halen.

Restaurants Zilte Zoen Bergen aan Zee en Egmond gesloten. Eigenaar failliet

24 april 2020

Zilte Zoen Schoorl blijft open

De eigenaar, Hiemstra, zou het faillissement zelf hebben aangevraagd. 32 medewerkers komen op straat te staan.

Rondje horeca…17

24 april 2020

Interview met Ingrid van Leeuwen van eetcafé de Lamoraal (filmpje)

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De magie van de horeca

24 april 2020

Door: Pieter van Dijk

De Horeca heeft altijd een grote, bijna magische aantrekkingskracht op mij gehad. Dat merkte de eerste keer dat ik Anna Boleyn binnen liep als 13 jarig scholiertje.

De horecabranche is teleurgesteld over de verlenging van de coronamaatregelen

24 april 2020

Rutte: "Protocol opstellen helpt, maar betekent niet dat de sector weer open kan"

Dirk Beljaarts, algemeen directeur van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt tegen NU.nl zelfs "boos" te zijn.

Wekelijkse update: Help de lokale restaurants de crisis door…

28 mei 2020

Een overzicht van weer heerlijke nieuwe menu's

Kijk hier voor het overzicht. Hebben we u als ondernemer over het hoofd gezien? Laat het ons dan snel even weten via: [email protected]

De komende weken wordt beslist of, wanneer en hoe de horeca weer (geleidelijk) open kan na de ‘intelligent lockdown’

24 april 2020

Hoe nu verder...

Dat deze heropening niet van de ene dag op de andere dag van nul naar de gewone situatie zal gaan is logisch en dat de horeca er in ieder geval...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Rainbow deel 2

17 april 2020

Door: Hans Dekker

De Rainbow had zijn plek wel gevonden tussen de talloze horecazaken in Bergen. De weekenden zaten goed vol met natuurlijk als hoogtepunt...

Hoe rendabel kan de 1,5 mtr economie voor de horeca zijn?

17 april 2020

Het nieuwe normaal... dat is voor het merendeel van de horeca geen optie

KHN heeft op dit moment veel overleg over de veelbesproken 1,5-meter-horeca en laat weten later deze week op de inhoud ervan terug te komen. Wel wil Willemsen (KHN-voorzitter) alvast wat dingen erover zeggen:

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

17 april 2020

Ondernemen in uitdagende tijden...

Als een donderslag bij heldere hemel kwam op zondag 15 maart in de namiddag het bericht binnen dat alle restaurants onmiddellijk de deuren moesten sluiten.

Terug