College houdt zich niet aan de wettelijke termijnen van de WABO-wetgeving
Fractie Koos Bruin tekent protest aan...
Gepubliceerd: 25 augustus 2023
Onderwerp | Ernstig uit de hand lopen vanwege “Van rechtswege” verleende omgevingsvergunningen veroorzaakt door nalaten B&W niet binnen de wettelijk toegestane termijn over vergunningaanvragen te besluiten. |
Toelichting | Opnieuw werd Fractie Bruin onaangenaam verrast bij openbare bekendmakingen in het gemeentenieuws. Ditmaal in de editie van vrijdag 18 augustus 2023 dat er weer eens vier individuele omgevingsvergunningen “van rechtswege” door toedoen van het College B&W zijn verleend (formeel: ontstaan) enkel door het voorbij laten gaan van de wettelijke afdoeningstermijn na ontvangst van die omgevingsvergunningaanvragen conform de reguliere voorbereidingsprocedure. Hetgeen inmiddels schering en inslag blijkt te worden waarbij het om een palet aan soorten van vergunningen gaat die “van rechtswege” in de gemeente Bergen tot stand zijn gekomen door nalaten College wettelijk tijdig tot besluiten te komen. Veelal in het ruimtelijke ordening domein (bijv. t/m bouw van complete woningen e.d. toe). . Waardoor sprake is van niet integere besluitvorming van het College. Waarbij van buitenaf niet zichtbaar is of het uit nonchalance ontstaat of bewust plaatsvindt om wetgeving die in de weg staat te kunnen omzeilen. Om toch op die wijze “van rechtswege” tot vergunningverlening te komen. Door het voorbij laten gaan van de wettelijke afdoeningstermijnen ( artikel 3.9 lid 1 ) Algemene Wet Omgevingsrecht (WABO) ) bestiert het College van B&W inmiddels een eigen maar duister winkeltje in het “van rechtswege“ tot stand laten komen van omgevingsvergunningen“ ( artikel 4.20b van de Algemene wet bestuursrecht). Dat kan per vergissing een keer per jaar gebeuren Mogelijk zelfs twee keer. Maar niet structureel in grote aantallen zoals dat nu het geval is geworden . Dit alles gewoon hoe dan ook voorkomen moet worden door wel als College tot besluitvorming op omgevingsvergunningaanvragen te komen binnen de wettelijke besluitvormingstermijn door die vergunningen te verlenen of te weigeren. Waarbij bestaande (lokale) wetgeving voldoende houvast biedt zelfs tot maatwerk te komen t.b.v. vergunningverlening. Terwijl er mogelijkheden ingevolge de WABO-wetgeving bestaan zo nodig bij dreigende termijnoverschrijding of alsnog opvragen van nadere gegevens tot verlenging van de besluittermijn te komen. “Van rechtswege” verleende vergunningen hebben bovendien desastreuze gevolgen voor belanghebbenden (uiteraard niet direct voor de betreffende vergunningaanvragers zelf)) bij het in bezwaar of beroep gaan tegen dergelijke ontstane vergunningen. Waardoor zij tegen een juridische achterstand aankijken t/m aan de Afdeling Bestuursrecht Raad van State toe om dat nog ongedaan te krijgen. Voorts signaleert ”Fractie Bruin” in het duistere winkeltje van het College van het omgevingsvergunningen verlenen nog andere vergunningverleningen of weigeren tot vergunningverlening te komen: Namelijk dat er in enkele gevallen omgevingsvergunningverleningen door of namens het College tot stand komen volgens Fractie Bruin die blijkens de openbare kennisgevingen wel zijn “geweigerd” of juist “verleend” maar door wettelijke termijnoverschrijding “van rechtswege “ eerder in tijd al formeel zijn ontstaan. Waaraan door het College volledig wordt voorbijgegaan in de betreffende beschikkingen van vergunningaanvragers. Er daardoor formeel onjuiste en overbodige onjuiste besluiten door het College worden toegezonden aan die vergunningaanvragers met inbegrip van onjuiste openbare kennisgevingen met vermelding dat vergunningen zijn verleend of geweigerd in plaats van “van rechtswege verleend”. Hetgeen hopelijk en dezerzijds vooralsnog aannemende niet bewust door het College B&W of namens het College B&W zo plaatsvindt. Er dan sprake zou zijn als dat bewust gebeurt van besluitvorming door het College onder de noemer “wat niet weet wat niet deert.” De Wet open overheid ( Woo) daarover zo nodig achteraf nog duidelijkheid in kan gaan geven mocht daar aanleiding voor gaan bestaan en/of het daartoe gaan instellen van een onafhankelijk onderzoek naar de juridische besluitvorming maar in ieder geval dan niet in opdracht van het College. In het bijzonder wordt daarom verwezen hieronder naar vraag nr. 6 en de komende beantwoording daarvan door het College Mogelijk zal hierover door mij separaat vraagstelling of anderszins gaan volgen “Fractie Bruin” verzoekt in ieder geval het College B&W binnen de keten: ambtenaren de BUCH, wethouder ruimtelijke ordeningszaken en of andere portefeuillehouder(s) van het College t/m het complete College B&W voor zichzelf – orde op zaken te stellen en per direct passende maatregelen te nemen om te allen tijde wel tot wettelijk tijdige besluitvorming te komen en aan “van rechtswege” verleende omgevingsvergunningen een einde te maken. Dat verder gaat dan alleen een telraam aan te schaffen. |
Vragen | 1. Welke oorzaken liggen ten grondslag dat dergelijke termijnoverschrijdingen in het besluitvormingstraject steeds maar plaatsvinden met wettelijke gevolgen dat omgevingsvergunningen “van rechtswege” ontstaan? 2. Kan het College zich indenken – en zo ja waarom – dat een aantal inwoners inmiddels denkt dat er bewust termijnoverschrijdingen plaatsvinden om – om welke redenen dan ook – tot “van rechtswege” verleende omgevingsvergunningen te komen om daarmee in de weg liggende wetgeving te omzeilen? 3. Hoe gaat het College voorts om met openbare bekendmakingen dat omgevingsvergunningen zijn “verleend” of “geweigerd” terwijl door termijnoverschrijdingen er al eerder formeel sprake was van “van rechtswege” ontstane omgevingsvergunningen maar dat laatste niet in de omgevingsvergunningen noch in openbare kennisgevingen wordt vermeld? Terwijl bij bezwaar- en beroepschriften uit eigen beweging door de Commissie voor de bezwaarschriften of bij bestuursrechtbanken (in de beroepszaken) daaraan wordt voorbijgegaan dat te onderzoeken tenzij de indieners van bezwaar-of beroepschriften daar zelf melding van maken. 4. Kan gelet op vraag 3. het College B&W de taakstelling van de Commissie voor de bezwaarschriften uitbreiden met verzoek bij elk aan deze commissie om advies voorgelegd bezwaarschrift uit zichzelf ook te onderzoeken of binnen de wettelijke termijn door het College omgevingsbesluiten t.a.v. vergunning verleend, niet verleend of van rechtswege verleend rechtmatig tot stand zijn gekomen en zo niet dat ook in de advisering aan het College mee te geven ? 5. Welke maatregelen gaat het College B&W voor zichzelf, vooral ook richting wethouder ruimtelijke ordeningszaken en-of andere individuele collegeleden en bij dit alles betrokken BUCH-ambtenaren, per direct invoeren om aan alle “van rechtswege” verleende omgevingsvergunningen volledig een einde te maken ? 6. Kent het College zelf vanaf 1 januari 2023 het bestaan van door hemzelf “verleende” of “geweigerde” omgevingsvergunningen en als zodanig door het College in Openbare Kennisgevingen ook zo kenbaar gemaakt terwijl formeel al sprake was van “van rechtswege” ontstane omgevingsvergunningen met dito vermelding daarvan bij de openbare kennisgevingen en daaraan door het College voorbij is gegaan? 7. Om welk aantal “van rechtswege” verleende omgevingsvergunningen die het College als zodanig heeft openbaar gemaakt gaat het in 2022 en t/m heden in 2023? |
Naam en ondertekening
| Fractie Bruin, Koos Bruin
|