Deel

advertentie

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

Ondernemen in uitdagende tijden...

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

Als een donderslag bij heldere hemel kwam op zondag 15 maart in de namiddag het bericht binnen dat alle restaurants onmiddellijk de deuren moesten sluiten. Sindsdien is Merlet gesloten. Maar op 24 april heropent het hotel ‘intelligent’ zijn deuren, uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen. Lees hoe hoteleigenaar Martin van Bourgonje ‘onderneemt’ in deze uitdagende tijden.

Wat was uw eerste reactie na de aankondiging van de sluiting?
Tja, dit had natuurlijk niemand voorzien. Uiteraard was en is ook ons eerste belang het virus terug te dringen en daarbij steun ik de overheid volledig. Nadat het bericht eind van die middag in maart binnenkwam, is het team gaan opruimen en schoonmaken. Daarna hebben we het personeel opgedragen tot nader order thuis te blijven en elkaar vooral niet op te zoeken, dit om ervoor te zorgen dat ze allemaal uitgerust het nieuwe seizoen zouden kunnen ingaan. Uiteraard heeft het bericht tot sluiting ieder van ons, en de hele horeca, overvallen. Hartverwarmend was de hoeveelheid lieve berichtjes en steunbetuigingen die we van gasten ontvingen.

Hotels mochten al deze tijd wel geopend blijven, maar Merlet is dichtgegaan. Waarom deze keuze?
Merlet is een restaurant-hotel. Zonder ons restaurant en grand café konden wij slechts een half product leveren en vonden wij het lastig de service te bieden die onze gast verwacht en van ons gewend is.

Op 24 april zal Merlet haar deuren weer openen. Hoe zijn jullie tot dit besluit gekomen?
Dit is de eerste keer in 36 jaar dat Merlet langer dan zes weken achtereen is gesloten. Wij missen onze gasten en hebben lang nagedacht over de mogelijkheden om verantwoord open te gaan en ondanks de onvermijdelijke beperkingen de uitstekende service te bieden die men van ons verwacht. Nu ligt er een totaal nieuw concept waarmee wij gedurende de tijd dat het coronavirus rondwaart onze gasten kunnen ontvangen in een gastvrije maar toch veilige situatie.

Wat zal hierin de grootste uitdaging zijn?
Het belangrijkste zal zijn dat gasten niet in aanraking komen met andere gasten en personeel. En dat zal lastig zijn in een servicegericht bedrijf als Merlet. Maar het is nodig. En wij zijn ervan overtuigd dat we onze gasten ook kunnen verwennen zonder de gebruikelijke uitgebreide toelichting op de gerechten en de wijnen. Dat doen we nu op een andere manier. Ons bedrijf blinkt altijd al uit in smaak, opmaak, design en kunst, zowel op het bord als in de kamers en dat zal zo blijven. Maar we kiezen er bewust voor vanaf 24 april slechts speciale arrangementen aan te bieden. De mensen zullen zich welkom blijven voelen maar we verwachten van onze gasten ook dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt en zo min mogelijk in contact komt met andere gasten, toeristen en dorpsgenoten. Dit zal, zeker in het begin, tegennatuurlijk voelen want je bent snel geneigd iemand een hand te geven en in contact te komen, maar op dit moment is dat niet mogelijk. Wij en iedereen zullen snel genoeg aan deze situatie wennen. Ons team is flexibel en zal zich uiteraard aanpassen aan het nieuwe concept.

Wat is de reactie van jullie gasten?
Toch is er veel vraag van gasten die er heel graag even tussenuit willen. Die bijvoorbeeld het ‘uit eten gaan’ ontzettend missen of die even in een andere omgeving willen zijn. En natuurlijk ook van de mensen die na weken hard (thuis)werken en voor de kinderen zorgen echt een ontspanningsmoment kunnen gebruiken. De rustige ligging van ons bedrijf is ideaal; aan de rand van hoogste duinen en vlakbij het strand kunnen onze gasten even heerlijk genieten.

Wat doe je als ondernemer als het bedrijf dicht is?
Uiteraard hebben wij gedurende de afgelopen zes weken niet stilgezeten. De schilder is door het gehele pand gegaan en alle kleine achterstallige onderhoudsklussen zijn uitgevoerd. Ook hebben de kamers en ruimtes een grondige reinigingsbeurt ondergaan. Al het meubilair is onder handen genomen, schoongemaakt en nagelopen. Er is zes weken lang in Merlet geklust, gesopt en gepoetst. De huishouding heeft alle tijd doorgewerkt om het hotel spic en span in orde te maken.

Wat is de impact van deze periode?
De impact is enorm! Begrijpelijk wanneer je bedenkt dat de omzet van het bedrijf 0 is en dan met meer dan 40 man/vrouw personeel een heel hotel overeind houden….Dat is niet niets. Gelukkig is er steun van de overheid, maar helaas is er tot op dit moment nog geen goed beeld van hoe dit er concreet gaat uitzien. Wel is al duidelijk dat de ondersteuning nooit de kosten zal dekken die nu worden gemaakt. 2020 stond geboekt als een heel succesvol jaar, maar van die positieve verwachting is nu nog maar weinig over. De zomermaanden zijn de maanden waarin we het als bedrijf moeten waarmaken en ons geld moeten verdienen, maar niemand weet hoelang deze periode nog gaat duren. En we moeten er natuurlijk voor waken dat we in een negatieve spiraal terecht komen.

Wat heeft deze situatie jullie gebracht als ondernemers?
Het heeft ons veel gezellige avonden samen thuis en extra tijd met onze dochters gebracht. Spelletjes spelen, lekker eten. We hebben de tijd ook gebruikt om te genieten van de prachtige omgeving en fietsen hier heel wat af. Maar na drie tot vier weken thuiszitten, was ik er wel klaar mee. Van jongs af aan zijn mijn vrouw Carla en ik gewend hard te werken en nu stond alles stil. We misten de gasten en wilden weer aan de slag. We zijn gaan ‘omdenken’ en hebben samen met het team van Merlet een geheel nieuw concept bedacht waar we trots op zijn en waar we met z’n allen achter staan.

Dat vereist veel creativiteit?
Dat zeker! In plaats van maximale service, die de gasten van ons gewend zijn, zullen we slechts minimale service kunnen verlenen. Maar uiteraard hebben we alles daarom heen perfect geregeld om onze gasten een fantastisch verblijf te kunnen bezorgen. Het idee is dat de mensen hierbij zoveel mogelijk in de kamer blijven en/of de natuur intrekken met inachtneming van de strikte maatregelen. We brengen onze gerechten naar de kamers en zullen de gasten de beleving geven dat ze welkom zijn, maar de bediening zal gebeuren op gepaste afstand.

Hoe ziet Merlet er tijdens deze coronaperiode uit?
Wij hebben er bewust voor gekozen om niet alleen een overnachting aan te bieden, maar slechts arrangementen. Wij hebben alles in huis om de gast een heerlijk verblijf in dit hotel aan te bieden. Eigenlijk hebben we in heel korte tijd een nieuw bedrijf opgezet met een nieuw concept, andere processen en werkwijze. Het ontbijt zal bijvoorbeeld totaal anders worden ingericht, middels roomservice tot de deur van de kamer gebracht. De prachtige gerechten kan de gast à la carte bestellen, waarna een team van ontbijtkoks start met de bereiding middels heerlijke verse producten. Voor de avond zal meesterkok Jonathan Zandbergen met zijn mensen een heerlijk diner verzorgen, eveneens voor op de kamer middels roomservice geserveerd. De gasten worden bediend door de jongere personeelsleden die geen risico dragen. We beschikken over ruim voldoende personeel om ook bij een maximale bezetting iedereen van eten en drinken te voorzien. Wij dragen ons personeel op niet het contact met de gast op te zoeken en afstand te houden. Bovendien hebben we een strenge regel ingevoerd: personeel met medische klachten (ook al zijn die gering) blijft thuis.

Welkom!
U bent van harte welkom om op een veilige en verantwoorde manier te genieten in ons heerlijke hotel. Merlet heeft alles in huis om u een zeer relaxed verblijf te bieden, zodat u er even helemaal uit bent. Dit is een tijdelijk arrangement in een uitzonderlijke tijd. Wanneer de restaurants weer ‘gewoon’ open mogen, dan zullen wij dat uiteraard vanaf dag één weer doen. Maar voor nu is dit, wat wij u kunnen bieden.

www.merlet.nl

advertentie

Meer 'Horeca':

Nieuwe steunmaatregelen zijn welkom én essentieel voor horecaondernemers!

22 mei 2020

Geen tijd voor lange bureaucratische processen

KHN is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Op 20 mei presenteerde het kabinet een aanvullend steunpakket voor bedrijven,...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Bokkesprong

22 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Als ik het zo bekijk dan heeft bijna half horeca Bergen en omstreken in de Bokkensprong gewerkt. Mijn beurt was het in ieder geval op Koninginnedag 1975. ...

Advertorial: Veiligheidschermen voor de horeca

22 mei 2020

Minimale aanpassing van bestaande routing en lay-out en lage investering, optimaal rendement

Op een zo veilig mogelijke manier uw gasten weer kunnen verwelkomen in tijden van corona. Dat is het belangrijkste uitgangspunt...

Strandpaviljoen EVI stopt

15 mei 2020

De eigenaren lieten dit weten via socialmedia

Wij hebben stormen doorstaan en brandjes overleefd, veel feest gevierd en bovenal van heel veel zonnige dagen mogen genieten. Maar nu moeten wij u...

Wijn expert Cuno van ’t Hoff (filmpje)

15 mei 2020

Lekker thuis en toch mooie wijnen proeven! Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen

Uiteraard kies je zelf de wijnen. Leuk om privé te doen. Klik hier voor het filmpje.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Heerlijkheid 6

15 mei 2020

Door: Hans Dekker

‘De Heerlijkheid ’was een café van Dirk Blaauboer en de ingang grensde aan de keuken van de Pilaren in het straatje van de Marskramer...

Een zeer bijzonder culinair evenement in aantocht…

15 mei 2020

Op 23 en 24 mei 2020 organiseert Merlet met zes Noord-Hollandse chefkoks een fantastische culinaire middag

Gasten kunnen op zaterdag 23 en zondag 24 mei genieten van een culinaire middag langs zes restaurants in Noord-Holland. Middels het grootste “Drive-thru”-concept van Nederland geniet u...

Wat mag er nu precies wel en wat niet in de horeca per 1 juni a.s.

15 mei 2020

KHN geeft uitleg. Alles overzichtelijk op een rij.

Het kabinet heeft tijdens de persconferentie van woensdagavond 6 mei 2020 bekendgemaakt dat de horeca met ingang van 1 juni 2020

Ook hotel blooming gaat weer van start (filmpje)

15 mei 2020

Weliswaar niet op volle kracht, de richtlijnen staan dat namelijk niet toe, maar ze gaan 2 juni wel weer open

blooming gaat 2 juni weer open! Het team is er helemaal klaar voor om iedereen een heerlijk ontspannen en uiteraard veilig verblijf te kunnen bieden. Wij kunnen niet wachten. Wanneer kom jij weer logeren? Klik hier voor het filmpje.

Rondje horeca…20

15 mei 2020

Interview met Steef van Leeuwen van de Taverne

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen

KHN-voorzitter Róber Willemsen: “Stap voor stap komen we er”

8 mei 2020

Vanaf 1 juni geldt: maximaal dertig gasten per horecazaak. Wat vind je daarvan?

KHN is blij met de gefaseerde opening van de horeca, maar zegt wel dat een financieel noodplan keihard nodig is.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal 2

8 mei 2020

Door: Pieter van Dijk

Was Arie Boekel de meest toonaangevende horeca-exploitant in de regio Bergen, van de jaren 60/70. Op zijn manier was Dirk Blaauboer heel bepalend...

Rondje horeca…19

8 mei 2020

Interview met Koert Hans Smit. Hij is eigenaar van de Strandpaviljoens Hemingway's Beach en Noorderlicht

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zeven weken...

Fletcher Hotel Bergen gooit de deur weer open

1 mei 2020

Veel hotels hielden de deuren van hun restaurants en cafés tot voor kort helemaal gesloten

Toch hoeft dat volgens de noodverordening niet: openstelling voor eigen gasten mag namelijk gewoon.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De Lamoraal

1 mei 2020

Door: Hans Dekker

In de tijd dat ik in Nero’s Place, the Club, Rainbow of café de Heerlijkheid werkte, hoefde dat

Familiebedrijven in de horeca. Zo doen ze dat bij het klimduin in Schoorl

1 mei 2020

En nee... verrassend genoeg is deze foto niet genomen vóór de horecasluiting

Deze werknemers hoeven zich niet aan de 150cm-maatregel te houden, want dit zijn de twee gezinnen die de restaurants onderaan het Klimduin draaiende houden.

Bergen is een (tijdelijke) traiteur rijker (filmpje)

1 mei 2020

Nou waren we al ernstig verwend in Bergen, maar...

Sinds vandaag hebben we er ook nog eens een traiteur bij. Waar... bij Bistronomie 't Parkje.

Rondje horeca…18

1 mei 2020

Interview met Martin van Bourgonje van hotel-restaurant Merlet en hij heeft ook goed nieuws te melden

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer zes weken...

Nieuw in Bergen: Bistronomie ’t Parkje transformeert tijdelijk in een traiteur-delicatessenzaak.

24 april 2020

Wanneer: Vanaf Koningsdag, maandag 27 april

Dagelijks tussen 12:00 en 20:00 uur kunt u bij ons terecht om bistronomische specialiteiten af te halen.

Restaurants Zilte Zoen Bergen aan Zee en Egmond gesloten. Eigenaar failliet

24 april 2020

Zilte Zoen Schoorl blijft open

De eigenaar, Hiemstra, zou het faillissement zelf hebben aangevraagd. 32 medewerkers komen op straat te staan.

Rondje horeca…17

24 april 2020

Interview met Ingrid van Leeuwen van eetcafé de Lamoraal (filmpje)

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… De magie van de horeca

24 april 2020

Door: Pieter van Dijk

De Horeca heeft altijd een grote, bijna magische aantrekkingskracht op mij gehad. Dat merkte de eerste keer dat ik Anna Boleyn binnen liep als 13 jarig scholiertje.

De horecabranche is teleurgesteld over de verlenging van de coronamaatregelen

24 april 2020

Rutte: "Protocol opstellen helpt, maar betekent niet dat de sector weer open kan"

Dirk Beljaarts, algemeen directeur van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt tegen NU.nl zelfs "boos" te zijn.

Wekelijkse update: Help de lokale restaurants de crisis door

28 mei 2020

Een overzicht van weer heerlijke nieuwe menu's

Kijk hier voor het overzicht. Hebben we u als ondernemer over het hoofd gezien? Laat het ons dan snel even weten via: [email protected]

De komende weken wordt beslist of, wanneer en hoe de horeca weer (geleidelijk) open kan na de ‘intelligent lockdown’

24 april 2020

Hoe nu verder...

Dat deze heropening niet van de ene dag op de andere dag van nul naar de gewone situatie zal gaan is logisch en dat de horeca er in ieder geval...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Rainbow deel 2

17 april 2020

Door: Hans Dekker

De Rainbow had zijn plek wel gevonden tussen de talloze horecazaken in Bergen. De weekenden zaten goed vol met natuurlijk als hoogtepunt...

Hoe rendabel kan de 1,5 mtr economie voor de horeca zijn?

17 april 2020

Het nieuwe normaal... dat is voor het merendeel van de horeca geen optie

KHN heeft op dit moment veel overleg over de veelbesproken 1,5-meter-horeca en laat weten later deze week op de inhoud ervan terug te komen. Wel wil Willemsen (KHN-voorzitter) alvast wat dingen erover zeggen:

Rondje horeca…16

17 april 2020

Interview met Mike Anthony Bosman (filmpje)

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca...

Merlet 24 april weer open: ‘gastvrijheid met afstand’

10 april 2020

Stermenu wordt op de hotelkamer genuttigd

Merlet in Schoorl heropent op 24 april het hotel en de restaurantkeukens. Gasten kunnen alleen speciale arrangementen...

Strandpaviljoen De Jongens in Bergen aan Zee heeft nieuwe eigenaar

10 april 2020

Marco en Maaike Wokke hebben hun zaak na 26 jaar overgedragen aan Sam Botterman (22)

Dat Botterman de zaak juist in een periode heeft overgenomen dat de horeca vanwege het virus op slot zit, heeft niks...

Helaas… ook ons fijne Bergense culinaire feestje is afgelast

10 april 2020

Heerlijk Bergen hopelijk weer in 2021

Helaas hebben we ervoor moeten kiezen om Heerlijk Bergen in 2020 te annuleren. Dit omdat wij niet verwachten dat wij...

Houd je aan de regels bij afhalen

10 april 2020

Niet consumeren ter plaatse maar meenemen

Afgelopen weekend hebben veel mensen goed gevolg gegeven aan de oproep vooral in en om het huis te blijven.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Houseparty in Duinvermaak

10 april 2020

Door: Hans Dekker

Toen ik in de populaire discotheek ‘De Heer van Jericho’ nog draaide, kwam Dimitri, die ik natuurlijk kende vanuit het dorp, op de fiets...

Rondje horeca…15

10 april 2020

Anders dan anders (filmpje) Ramona Nijssen van LadyPapa

Ik heb in de loop der jaren inmiddels vele honderden ‘Rondjes horeca’ geschreven, maar nu de Bergense horeca-ondernemingen al weer vier weken

Terug