Deel

advertentie

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

Ondernemen in uitdagende tijden...

Bijt hotel-restaurant Merlet in Schoorl de spits af in de nieuwe 1.5 meter economie?

Als een donderslag bij heldere hemel kwam op zondag 15 maart in de namiddag het bericht binnen dat alle restaurants onmiddellijk de deuren moesten sluiten. Sindsdien is Merlet gesloten. Maar op 24 april heropent het hotel ‘intelligent’ zijn deuren, uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen. Lees hoe hoteleigenaar Martin van Bourgonje ‘onderneemt’ in deze uitdagende tijden.

Wat was uw eerste reactie na de aankondiging van de sluiting?
Tja, dit had natuurlijk niemand voorzien. Uiteraard was en is ook ons eerste belang het virus terug te dringen en daarbij steun ik de overheid volledig. Nadat het bericht eind van die middag in maart binnenkwam, is het team gaan opruimen en schoonmaken. Daarna hebben we het personeel opgedragen tot nader order thuis te blijven en elkaar vooral niet op te zoeken, dit om ervoor te zorgen dat ze allemaal uitgerust het nieuwe seizoen zouden kunnen ingaan. Uiteraard heeft het bericht tot sluiting ieder van ons, en de hele horeca, overvallen. Hartverwarmend was de hoeveelheid lieve berichtjes en steunbetuigingen die we van gasten ontvingen.

Hotels mochten al deze tijd wel geopend blijven, maar Merlet is dichtgegaan. Waarom deze keuze?
Merlet is een restaurant-hotel. Zonder ons restaurant en grand café konden wij slechts een half product leveren en vonden wij het lastig de service te bieden die onze gast verwacht en van ons gewend is.

Op 24 april zal Merlet haar deuren weer openen. Hoe zijn jullie tot dit besluit gekomen?
Dit is de eerste keer in 36 jaar dat Merlet langer dan zes weken achtereen is gesloten. Wij missen onze gasten en hebben lang nagedacht over de mogelijkheden om verantwoord open te gaan en ondanks de onvermijdelijke beperkingen de uitstekende service te bieden die men van ons verwacht. Nu ligt er een totaal nieuw concept waarmee wij gedurende de tijd dat het coronavirus rondwaart onze gasten kunnen ontvangen in een gastvrije maar toch veilige situatie.

Wat zal hierin de grootste uitdaging zijn?
Het belangrijkste zal zijn dat gasten niet in aanraking komen met andere gasten en personeel. En dat zal lastig zijn in een servicegericht bedrijf als Merlet. Maar het is nodig. En wij zijn ervan overtuigd dat we onze gasten ook kunnen verwennen zonder de gebruikelijke uitgebreide toelichting op de gerechten en de wijnen. Dat doen we nu op een andere manier. Ons bedrijf blinkt altijd al uit in smaak, opmaak, design en kunst, zowel op het bord als in de kamers en dat zal zo blijven. Maar we kiezen er bewust voor vanaf 24 april slechts speciale arrangementen aan te bieden. De mensen zullen zich welkom blijven voelen maar we verwachten van onze gasten ook dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt en zo min mogelijk in contact komt met andere gasten, toeristen en dorpsgenoten. Dit zal, zeker in het begin, tegennatuurlijk voelen want je bent snel geneigd iemand een hand te geven en in contact te komen, maar op dit moment is dat niet mogelijk. Wij en iedereen zullen snel genoeg aan deze situatie wennen. Ons team is flexibel en zal zich uiteraard aanpassen aan het nieuwe concept.

Wat is de reactie van jullie gasten?
Toch is er veel vraag van gasten die er heel graag even tussenuit willen. Die bijvoorbeeld het ‘uit eten gaan’ ontzettend missen of die even in een andere omgeving willen zijn. En natuurlijk ook van de mensen die na weken hard (thuis)werken en voor de kinderen zorgen echt een ontspanningsmoment kunnen gebruiken. De rustige ligging van ons bedrijf is ideaal; aan de rand van hoogste duinen en vlakbij het strand kunnen onze gasten even heerlijk genieten.

Wat doe je als ondernemer als het bedrijf dicht is?
Uiteraard hebben wij gedurende de afgelopen zes weken niet stilgezeten. De schilder is door het gehele pand gegaan en alle kleine achterstallige onderhoudsklussen zijn uitgevoerd. Ook hebben de kamers en ruimtes een grondige reinigingsbeurt ondergaan. Al het meubilair is onder handen genomen, schoongemaakt en nagelopen. Er is zes weken lang in Merlet geklust, gesopt en gepoetst. De huishouding heeft alle tijd doorgewerkt om het hotel spic en span in orde te maken.

Wat is de impact van deze periode?
De impact is enorm! Begrijpelijk wanneer je bedenkt dat de omzet van het bedrijf 0 is en dan met meer dan 40 man/vrouw personeel een heel hotel overeind houden….Dat is niet niets. Gelukkig is er steun van de overheid, maar helaas is er tot op dit moment nog geen goed beeld van hoe dit er concreet gaat uitzien. Wel is al duidelijk dat de ondersteuning nooit de kosten zal dekken die nu worden gemaakt. 2020 stond geboekt als een heel succesvol jaar, maar van die positieve verwachting is nu nog maar weinig over. De zomermaanden zijn de maanden waarin we het als bedrijf moeten waarmaken en ons geld moeten verdienen, maar niemand weet hoelang deze periode nog gaat duren. En we moeten er natuurlijk voor waken dat we in een negatieve spiraal terecht komen.

Wat heeft deze situatie jullie gebracht als ondernemers?
Het heeft ons veel gezellige avonden samen thuis en extra tijd met onze dochters gebracht. Spelletjes spelen, lekker eten. We hebben de tijd ook gebruikt om te genieten van de prachtige omgeving en fietsen hier heel wat af. Maar na drie tot vier weken thuiszitten, was ik er wel klaar mee. Van jongs af aan zijn mijn vrouw Carla en ik gewend hard te werken en nu stond alles stil. We misten de gasten en wilden weer aan de slag. We zijn gaan ‘omdenken’ en hebben samen met het team van Merlet een geheel nieuw concept bedacht waar we trots op zijn en waar we met z’n allen achter staan.

Dat vereist veel creativiteit?
Dat zeker! In plaats van maximale service, die de gasten van ons gewend zijn, zullen we slechts minimale service kunnen verlenen. Maar uiteraard hebben we alles daarom heen perfect geregeld om onze gasten een fantastisch verblijf te kunnen bezorgen. Het idee is dat de mensen hierbij zoveel mogelijk in de kamer blijven en/of de natuur intrekken met inachtneming van de strikte maatregelen. We brengen onze gerechten naar de kamers en zullen de gasten de beleving geven dat ze welkom zijn, maar de bediening zal gebeuren op gepaste afstand.

Hoe ziet Merlet er tijdens deze coronaperiode uit?
Wij hebben er bewust voor gekozen om niet alleen een overnachting aan te bieden, maar slechts arrangementen. Wij hebben alles in huis om de gast een heerlijk verblijf in dit hotel aan te bieden. Eigenlijk hebben we in heel korte tijd een nieuw bedrijf opgezet met een nieuw concept, andere processen en werkwijze. Het ontbijt zal bijvoorbeeld totaal anders worden ingericht, middels roomservice tot de deur van de kamer gebracht. De prachtige gerechten kan de gast à la carte bestellen, waarna een team van ontbijtkoks start met de bereiding middels heerlijke verse producten. Voor de avond zal meesterkok Jonathan Zandbergen met zijn mensen een heerlijk diner verzorgen, eveneens voor op de kamer middels roomservice geserveerd. De gasten worden bediend door de jongere personeelsleden die geen risico dragen. We beschikken over ruim voldoende personeel om ook bij een maximale bezetting iedereen van eten en drinken te voorzien. Wij dragen ons personeel op niet het contact met de gast op te zoeken en afstand te houden. Bovendien hebben we een strenge regel ingevoerd: personeel met medische klachten (ook al zijn die gering) blijft thuis.

Welkom!
U bent van harte welkom om op een veilige en verantwoorde manier te genieten in ons heerlijke hotel. Merlet heeft alles in huis om u een zeer relaxed verblijf te bieden, zodat u er even helemaal uit bent. Dit is een tijdelijk arrangement in een uitzonderlijke tijd. Wanneer de restaurants weer ‘gewoon’ open mogen, dan zullen wij dat uiteraard vanaf dag één weer doen. Maar voor nu is dit, wat wij u kunnen bieden.

www.merlet.nl

advertentie

Meer 'Horeca':

Jaarlijks bockbier van Bavaria: Special Edition Herfstbok

18 september 2020

Bockbier: ongeëvenaarde najaarsklassieker

Bavaria introduceert een nieuw concept: de Special Edition Herfstbok. Vanaf deze herfst lanceert de Brabantse brouwer...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden…de Taverne

18 september 2020

Door: Pieter van Dijk

Al sinds mijn 15de jaar kom ik in Taverne. Als jonge nieuwkomer, begon je tussen de middag aan de tafeltjes bij de deur.

Rondje horeca… 36

18 september 2020

Culinaire hoogstandjes bij LadyPapa

Afgelopen maandag was ik te gast bij LadyPapa. Michiel van der Eerde van restaurant C uit Amsterdam, kwam zag en overwon.

Rondje horeca…35

11 september 2020

Deze week een interview met Eelke ten Broeke van restaurant Cunst met spectaculair nieuws

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we in deze editie Eelke ten Broeke van restaurant Cunst in de Kleine Dorpsstraat.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Calidus Vita Dura(est)

11 september 2020

Door: Pieter van Dijk

Ja wat betekent dat nu weer? Stamgasten of opmerkzame klanten weten dat deze spreuk jarenlang in de Horsepub op het bord heeft gestaan...

Jonathan Zandbergen benoemd tot 150e meesterkok door SVH

11 september 2020

Ter viering... een spectaculaire lunch en diner op zondag 27 september

Na een intensieve dag en het serveren van zijn meesterlijk menu is hij geslaagd voor de Meesterproef en mag hij zich SVH Meesterkok noemen.

Masterchef Michiel van der Eerde van Restaurant C komt naar Bergen

4 september 2020

Waar en wanneer: bij LadyPapa op maandag 14 september

5-gangen diner incl. bijpassende wijn en een overheerlijke welkomstcocktail vooraf & koffie toe...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Vieze Pietje.

4 september 2020

Door: Pieter van Dijk

Als je elke week anekdotes over anderen schrijft, moet je zo af en toe ook domme of slechte dingen over jezelf durven schrijven.

Rondje horeca…34

4 september 2020

Deze week een interview met Marc van de Pas van Hotel Meijer in Bergen aan Zee

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we in deze editie Marc van de Pas van Hotel Meijer voor de camera.

Cijfers CBS: Ongekende omzetdaling horeca

4 september 2020

Support Your Locals

De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de horeca nam in het tweede kwartaal van 2020 met iets meer...

Rondje horeca…32

28 augustus 2020

Even geen interviews met horecaondernemers, maar... wel een geinige anekdote

Het camerateam van FlessenpostTV is met vakantie, dus u moet nog even geduld hebben t/m vrijdag 5 september...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Jopie Troost

28 augustus 2020

Door: Pieter van Dijk

Deze keer wil ik het over Jopie hebben, niet omdat ze van ons heen is gegaan (Je haalt het niet in je hoofd hoor schat!) Maar...

Wil jij ook wel eens eten in het nieuwste restaurant van Bergen?

28 augustus 2020

Dat kan vanaf 2 september bij Restaurant Zandhoeve

Na enkele weken exclusief open te zijn geweest voor gasten van blooming hotel gaat het restaurant per 2 september weer open voor iedereen!

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Maui Waui

21 augustus 2020

Door: Pieter van Dijk

Na mijn oproep op Facebook om meer te weten te komen over Maui Waui in zijn roemruchte jaren, heb ik met Pieter Wildschut en Arie Schouten een gezellige ‘Walk through Memorylane’ gehad...

Rutte: “geen thuisfeestje, liever in de horeca”

21 augustus 2020

De horeca neemt zijn verantwoordelijkheden goed

Mark Rutte heeft tijdens zijn laatste persconferentie het dringende advies gegeven om geen feestjes thuis te organiseren. Wie dat wel doet, mag maximaal met zes mensen bij elkaar zijn.

Rondje horeca…32

21 augustus 2020

Even geen interviews met horeca-ondernemers, maar wel... No Span

Het camerateam van FlessenpostTV is met vakantie, dus u moet even geduld hebben t/m vrijdag 5 september voor het eerstvolgende interview...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Café Hoppe

14 augustus 2020

Door: Pieter van Dijk

Ik werkte net een maandje in het Zeepaardje, toen Henk Vonk bij mij kwam of ik ook in Hoppe wilde werken?

Horecagast moet vanaf nu worden gevraagd om contactgegevens

14 augustus 2020

Gasten in de horeca zijn overigens niet verplicht om hun contactgegevens af te staan

Met ingang van deze week moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens achterlaten.

Rondje horeca…31

14 augustus 2020

Dit keer geen interview maar een leuk filmpje van het oudste restaurant van Bergen

In 1613 werd er al melding gemaakt van een speciale plek op de grens van bos en duin aan de rand van het pittoreske dorp Bergen.

Kabinet scherpt maatregelen aan om het coronavirus onder controle te krijgen

7 augustus 2020

Het einde van de coronacrisis is voorlopig nog niet in zicht

De toename in het aantal besmettingen was dan ook de aanleiding voor een extra ingelaste persconferentie van premier Rutte en minister de Jonge deze week.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Horeca Taxi Bergen

7 augustus 2020

Door: Pieter van Dijk

Taxi’s hebben voor mij altijd een soort magie gehad. Als kleine jongen vond ik niets mooiers, dan wanneer er een taxi voor ons huis stopte aan de Meerweg.

Corona zet dikke streep door acht jaar omzetgroei grootste horecabedrijven

7 augustus 2020

De horeca wordt snoeihard geraakt door de verplichte sluiting van elf weken

Corona zet een dikke streep door acht jaar omzetgroei van de grootste horecabedrijven en - merken in Nederland.

Hotel-restaurant Merlet, Best of the best…

7 augustus 2020

Merlet behoort tot de 1% van het beste van het beste wereldwijd!

Restaurant Merlet is door TripAdvisor onderscheiden als winnaar van de Travellers 'Choice Best of the Best' - de hoogste eer van TripAdvisor.

Rondje horeca…30

7 augustus 2020

Interview met Frank Cocu van café de Oude Meester

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we in deze editie uitbater Frank Cocu van het enige echte bruine café in Bergen voor de camera.

Ideetje voor de Bergense horeca… en de rest van Nederland?

7 augustus 2020

Britten mogen voor de helft van de prijs uit eten om de horeca te helpen

Inwoners van het Verenigd Koninkrijk (VK) kunnen vanaf deze week voor de helft van de reguliere prijs buiten de deur eten en drinken om de horeca een steuntje in de rug te geven. De overheid past de rest bij.

Horeca: tot nog toe relatief weinig faillissementen. De Nederlandse economie krimpt dit jaar naar verwachting met 5,6 procent

31 juli 2020

Lichtpuntje is dat in het tweede kwartaal ook het herstel al is ingezet

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO...

Rondje horeca…29

31 juli 2020

Interview met Ad Besseling van het Huis met de Pilaren

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we in deze editie Ad Besseling van het Huis met de Pilaren voor de camera.

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Squeeze

31 juli 2020

Door: Hans Dekker

Om even te duiden in welke tijd we zitten, ik was helemaal klaar met de Coq d’or, Dicky Düster liep er steeds vaker uit en ik kon dan...

Anekdotes uit de Bergense horeca uit lang vervlogen tijden… Jazz & Sail

24 juli 2020

Door: Pieter van Dijk

Vorige week waren we uitgenodigd door de Flessenpost voor een uitje, met alle schrijvers! Met een klein en heel gezellig gezelschap stapten...

Rondje horeca…28

24 juli 2020

Interview met de General Manager van Golfbaan Sluispolder, Renate Roeleveld

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we in deze editie Renate van Golfbaan Sluispolder voor de camera.

Horeca in de media: Nieuw in Bergen… Restaurant Zandhoeve

24 juli 2020

blooming onderging een grote restyling

Begin februari begonnen de werkzaamheden en eind maart hadden de nieuwe f&b-outlets moeten openen.

Neder & Noorderlicht pop-updiner in Bergen aan Zee

17 juli 2020

Waar en wanneer: paviljoen Noorderlicht op vr 31/7, za 1/8, vr 7/8, za 8/8

Begin augustus organiseren de chef van Neder (Brian Luikel) en van Strandpaviljoen Noorderlicht (Jeroen Klepper) bijzondere pop-updiners op het Bergense strand.

Voor veel horeca-ondernemers is het terras nu een reddingsboei

17 juli 2020

Veel ondernemers zijn op zoek naar extra buitenruimte om uit te baten en zoeken daarbij naar samenwerking met de gemeente

In deze tijd van het jaar besteedt Misset Horeca altijd veel aandacht aan het terras. Dit jaar is het terras belangrijker dan ooit.

Rondje horeca…27

17 juli 2020

Interview met Shervin Vermeulen en chef kok Ilka Bon van The Bourbon Room

In de serie gesprekken met Bergense horeca-ondernemers hebben we deze editie Shervin Vermeulen en Ilka Bon voor de camera.

Terug