11-07-2017 14:54

Zwemmen in zee is fijn, maar afgelopen week kwamen lifeguards 355 keer in actie en overleden 2 zwemmers

Wat kan wel en wat doe je vooral niet...

De eerste scholen zijn dicht en voor veel kinderen is de zomer begonnen. Zij gaan op een mooie zomerse dag richting het strand. Handdoekje mee, boek check, natuurlijk ook de koelbox met versnaperingen en uiteraard de zwemspullen om af en toe even af te koelen in het zoute water. 


Zwemmen in zee brengt risico’s en gevaren met zich mee, je hebt immers te maken met natuurelementen zoals wind en stroming.

Maar hierover wordt door ouders nog vaak te lichtzinnig gedacht. ‘Mijn kind kan toch zwemmen?’ Inderdaad, maar de huidige diploma’s zijn meer gericht op de zwemveiligheid in zwembaden. Een golfslagbad en stroomversnelling in een zwembad zijn niet te vergelijken met de stroming in zee.

Natuurelementen

Zwemmen in zee brengt risico’s en gevaren met zich mee, je hebt immers te maken met natuurelementen zoals wind en stroming. Hoe vaak heb je zelf als kind vroeger niet meegemaakt dat je heerlijk aan het spelen was en als je eruit wilde niet meer die gele parasol kon vinden waar je ouders lagen. Kortom, het is belangrijk om je bewust te zijn van het verschil tussen aflandige wind en zeewind, de golven, eb en vloed en hoe verraderlijk de stroming soms kan zijn. Zandbanken voor de kust, containerschepen die vlak voor het strand langs varen, de vaargeul die verrassend dichtbij is. De zee kan gevaarlijk zijn, zeker voor jonge waaghalzen met iets teveel testosteron… Daarom delen wij graag de tips van de Reddingsbrigade die men gaf aan NPO Radio 1. Heel bruikbaar voor ouders waarvan de kinderen deze zomer, naast het zwembad, ook in zee gaan zwemmen en natuurlijk ook voor henzelf.

1. Kijk hoe de wind waait

De zee heeft stromingen, eb en vloed en windrichtingen. Soms is het gewoon niet verantwoord om te zwemmen, maar doen ze het toch. En dan ook met een luchtbed. Dus: voordat je een frisse duik wil nemen, loop eerst even naar de Reddingsbrigade en vraag hoe het weer ervoor staat.

2. Weet hoe koud het zeewater is

Ook al lijkt het een snikhete tropische dag, het water is vaak niet warmer dan 20 graden. Hierdoor raak je in het water al snel onderkoeld. Hierdoor kan je kramp krijgen waardoor je spieren verstijfd raken en daarbij raak je ook nog vaak in paniek. Dit maakt het lastig om terug te zwemmen. Als je al pijn hebt, is het dus sowieso verstandiger om niet in zee te gaan.

3. Ga niet veel te ver de zee in

Als je gaat zwemmen drijf je voor je het weet ver af van de kust. Het probleem is dan ook vaak dat je op je buik zwemt, bij problemen ziet de Reddingsbrigade alleen maar een rug. Het advies van de Reddingsbrigade is dan ook: zwem langs de kust, dan kan men je goed in de gaten houden. daarbij is het goed om te onthouden dat je beter ‘tot aan je knieën’ in het water kan gaan. Dan kan je zwemmen, als het dan niet meer gaat kun je altijd nog staan.

4. Niet in paniek raken als de stroming je meeneemt

Op het strand zijn er vier zandbanken, de openingen daartussen heet een mui en daar stroomt het water door. Als je gaat zwemmen, en je komt in zo’n mui terecht raak je snel in paniek vanwege de draaikolken. Maar het belangrijkste is juist: raak niet in paniek. Als je in zo’n situatie terecht komt, laat je dan wegdrijven van die muien tot 100 meter van het strand. Vervolgens pikt de Reddingsbrigade je dan weer op.

Deel deze pagina