Kranenburgh


Solovoorstelling Han Bennink 

Han Bennink (Zaandam, 1942) is een dubbeltalent, een slash artist: een begenadigd drummer en begaafd beeldend kunstenaar. De alleskunner is altijd aan het werk, maar wel in één discipline tegelijk. Waar jongere kunstenaars verschillende disciplines combineren in hun werk, houdt Bennink ze gescheiden. Maar juist Benninks werkwijze en gedrevenheid zijn van grote invloed op jonge makers. Bennink verbindt disciplines en stelt creatieve vrijheid, experiment en vernieuwingsdrang voorop. Kranenburgh viert zijn 75e verjaardag met een solotentoonstelling die de vorm heeft van een totaalkunstwerk waarin muziek, ritme, ordening en kunst samenkomen, vormgegeven door ontwerper Irma Boom. Bennink zal enkele keren optreden in de installatie.

Muzikaal fenomeen

Bennink is het boegbeeld van de Nederlandse experimentele jazz en een fenomeen in de internationale jazzwereld. Tijdens zijn optredens combineert hij jazz en absurdistische humor, waarbij hij muziek maakt op en met alles wat voorhanden is. In 1967 richtte hij samen met pianist Misha Mengelberg de Instant Composers Pool (ICP) op, een orkest met een platenlabel voor jazz en geïmproviseerde muziek. Het ICP bestaat dit jaar 50 jaar en treedt nog steeds internationaal op. In 2017 toert het onder meer in Japan en de Verenigde Staten.

Tekenen tijdens tournees

Han Bennink is opgeleid als beeldend kunstenaar aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (toen het Instituut voor Kunstnijverheids Onderwijs), en is als drummer autodidact. De anti-kunst van Dada was - en is nog steeds - van grote invloed op het denken en werk van Bennink. Net als de Dada-kunstenaars relativeert ook Bennink de kunst met een grote K en maakt hij gebruik van alledaagse en gevonden voorwerpen. Uit een ‘soort betrokkenheid met de dingen’ hergebruikt Bennink ogenschijnlijk waardeloze objecten uit zijn directe omgeving. Restanten uit muziekperformances, zoals kapotte trommelvellen en stokken, krijgen in zijn sculpturen en installaties een tweede leven. Voor zijn expressieve en ritmische tekeningen put Bennink voornamelijk uit persoonlijke herinneringen en intuïtieve associaties. Tijdens tournees wachtend op luchthavens, in hotels of concertzalen tekent hij of maakt hij collages. Vogels, hazen en vliegtuigen keren vaak terug; symbolen van dezelfde vrijheid die te ervaren is bij Benninks optredens. 

Tentoonstelling als totaalkunstwerk

Tekeningen, foto’s, assemblages, installaties en collages komen samen in een tentoonstellingsontwerp van Irma Boom, in nauwe samenwerking met de kunstenaar. Ook inspiratiebronnen, zoals een serie maskers uit niet-westerse culturen die hij al langer verzamelt, maken deel uit van de tentoonstelling. Van Benninks muzikale performances wordt een selectie op film en foto getoond uit zijn beginjaren. De fotografie van Pieter Boersma, die de drummer-kunstenaar sinds 1967 volgt, toont Bennink door de jaren heen. Vanaf de jaren zestig kwam Bennink regelmatig bij Lucebert over de vloer in zijn atelierwoning in Bergen. Foto’s van een drummende Bennink in het atelier van Lucebert dienen als bewijsmateriaal.

Publicatie

Ter gelegenheid van zijn 75e verjaardag verschijnt een lijvig boek over het beeldend werk van de kunstenaar, uitgegeven door het ICP. De publicatie HANBENnInK is vormgegeven door grafisch ontwerper Irma Boom. Zij is ook verantwoordelijk voor de vormgeving van de tentoonstelling.

Han Bennink Live

Han Bennink treedt live op in Kranenburgh: op 19 november 2017 met Quartet Han Bennink en tijdens de finissage op 6 januari 2018 met jonge musici en experimentele muziek. Meer info volgt op www.kranenburgh.nl

Tentoonstelling HAN BENNINK | 10 oktober 2017 t/m 7 januari 2018

===


Tentoonstelling

Frédérique van Rijn - de vrede graast de kudde voor |  t/m 10 december 2017

De jonge fotografe Frédérique van Rijn (1982) verbleef in 2016 in de atelierwoningen van Lucebert in Bergen en Javea (Spanje). De tastbare sporen van de geschiedenis van de dichter-kunstenaar Lucebert vormden het uitgangspunt voor een serie nieuwe foto’s.

De atelierwoning van Lucebert in Bergen biedt sinds een aantal jaren kunstenaars de mogelijkheid om er een tijdlang te werken. Alles staat er nog net zo bij als toen hij er werkte. De kasten met boeken en oude vergeelde tijdschriften, de pick-up met stapels jazzplaten, de werktafel, de beschilderde muren vol beesten en monsters: het lijkt alsof hij ieder moment kan terugkeren, zo voelbaar is de aanwezigheid van Lucebert in dit atelier. Frédérique van Rijn verbleef hier een aantal maanden als artist in residence. De fotografe woonde ook enige tijd in Javea in Spanje, op de plek waar Lucebert woonde en werkte.

Surrealistische collages

Van Rijn fotografeerde landschappen rond Bergen en Javea en voegde deze samen met details uit de atelierwoningen. Verfspatten, schilderingen, details uit Luceberts schilderijen en persoonlijke objecten van de kunstenaar worden onderdeel van haar fotografische collages. De foto’s gaan een surrealistische dialoog aan met het leven en werk van Lucebert. In haar werk brengt Frédérique van Rijn vaker spanning teweeg tussen binnen en buiten. Ze legt de focus op binnenwerelden, door mensen gemaakte interieurs, die een relatie aangaan met de natuurlijke omgeving, de buitenwereld.

Inspiratie Lucebert

In de tentoonstelling wordt een twintigtal prints van Van Rijn geëxposeerd. Schrijver en dichter Remco Campert koos bij elke fotocollage een passende dichtregel uit het rijke oeuvre van Lucebert.

Het schilderij Madame uit 1986 van Lucebert zelf is ook te zien. Van Rijn verwerkte delen van dit schilderij in een fotocollage en Campert schreef er een tekst en een gedicht over die eveneens onderdeel zijn van de tentoonstelling.

Publicatie

Tijdens de opening wordt de publicatie het lichte oog huilt kleuren gepresenteerd (99 Uitgevers/Publishers). De titel is een dichtregel van Lucebert. De tekst en het gedicht van Remco Campert naar aanleiding van het schilderij Madame zijn in deze publicatie opgenomen.

 

KRANENBURGH

Hoflaan 26

1861 CR Bergen NH

T 072-589 89 27

www.kranenburgh.nl